Sám si to poriadne neuvedomujem, no už je to skoro rok, čo sa vám stránka elektromobily.sk snaží prinášať aktuálne informácie zo sveta hybridov či elektromobilov. Nebudem tu teraz rozoberať do akej miery sa nám darí túto, nazvime to úlohu, plniť. Skôr by som sa pozastavil pri tom roku pôsobenia. Je prirodzené, že človek sa snaží od prírody veci posúvať ďalej tak, aby sa stali ešte zaujímavejšie či žiadanejšie.  Myslím, že po tom roku nastal čas posunúť aj tento web o krok ďalej.  Za tento krok vpred môžem bez preháňania považovať historicky vôbec prvý test, ktorý sa niesol pod našou redakčnou taktovkou.

Zaiste, ako už titulný obrázok napovedá, primát redakčného testu webu elektromobily.sk bude už navždy patriť jednému z najpredávanejších hybridov na svete Honde Insight. Na začiatok by som si dovolil napísať čosi o histórii tohto modelu. Mnohí ľudia ostávali prekvapení po tom, keď som im spomenul, že tento typ je už druhou generáciou modelu Insight. Samozrejme, komerčný úspech druhej generácie sa nedá porovnávať s úspechom tej prvej generácie.  Aj napriek tomu, sa z prvej generácie podarilo  v rokoch 2000 až 2006 predať slušných 17,020 kusov. Slušné vzhľadom na to, že zapálenosť ľudí pre ekológiu a hybridne vozidlá nebola ani z ďaleka taká veľká, aká je v súčasnosti.  Základom prvej generácie bol litrový trojválec ponúkajúci výkon 50 kW. Tomu sekundoval elektromotor  o výkone ďalších 10kW. Nezanedbateľnou výhodou prvej generácie boli jednoznačne menšie nároky na bezpečnosť, čo sa podpísalo pod celkovú hmotnosť, ktorá bola neuveriteľných 891kg !

Myslím, že faktov o prvej generácii bolo už dosť. Vrhneme sa teda na súčasne predávanú druhú generáciu modelu Insight. Tá bola verejnosti predstavená v roku 2009, pričom koncept hybridného vozidla nižšej strednej triedy vyrábaný pod krídlami Hondy sme mali možnosť vedieť už v roku 2008, na Parížskom autosalóne. Aká je teda Honda Insight na vlastnej koži?

 Exteriér

Pri kreslení dizajnu tohto modelu sa bral ohľad predovšetkým na funkčnosť, teda aerodynamiku. Aj preto je  karoséria Hondy Insight vyrábaná vo vyhotovení Liftback, ktorá sa  pre nízky odpor vzduchu a jeho následné  odvádzanie považuje  za najvhodnejšiu alternatívou spomedzi všetkých typov karosérii. Pri pohľade na obrázok je vám jasné, že sa jedná  vlastne o akéhosi kríženca  klasického sedanu a kombíka. Celé auto na pohľad posobí veľmi štíhlo, čomu výrazne napomáha pomerne malá výška, ktorú si  uvedomíte až v momente, keď sa k Insightu bezprostredne priblížite.  V skratke povedané, Insight určite neznačím za najkrajšie auto svojej kategórie, no treba povedať, že pre túto úlohu nebol ani vytvorený. Jeho dizajn ide ruka v ruke s funkčnosťou, a ta je v tomto prípade jasná. Dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu. Aj napriek tomu sa mi ale Insight celkovo páči.

Interiér

Interiér plne nesie odkaz exteriéru. Snaha šetriť životne prostredie aj pri výrobe tohto modelu je očividná. Tvrdé plasty, ktoré sú v interiéry zastúpene v hojnom počte  určite nepodstupujú toľké chemické procedúry, ako síce na dotyk veľmi prijemne, no na výrobu náročnejšie mäkčene plasty. Nehovoriac o tom, že výroba mäkčených plastov zaťažuje životne prostredie niekoľko násobne viac. Aj napriek veľkým tvrdým plastom či strohému šedému interiéru je kabína Insightu  útulná a v porovnaní s lacnými kórejskými autami pôsobí rozhodne lepšie.

Ohromný kontrast  nastáva pri pohľade na prístrojovú dosku, ktorej dizajn pripomína skôr kokpit vesmírnej lodi ako automobilu.  Výraznú orientáciu prístrojovej dosky  na vodiča a príkladné rozmiestnenie jednotlivých ovládačov z hľadiska ergonómie osobne veľmi oceňujem.  Pochvalu si zasluhuje aj volant. Ten je síce prevzatý z modelu Civic, no patri medzi to naj, čo môžete v automobiloch tejto kategórie mať.

Veľmi milo prekvapený som ostal po usadení do sedadiel ,pretože poskytujú dostatočný rozsah nastavenia vo všetkých smeroch a až nečakane športový posed , vďaka ktorému nadobúdate za volantom pocit, akoby ste sedeli v športovom modely Type R a nie v úspornej Honde Insight. Spokojnosť s posedom a miestom na predných sedadlách sa z časti vytratila v momente, keď som sa usadil do zadných sedadiel. Miesta v oblasti kolien je v Insighte požehnane. Horšie to už bude s priestorom nad hlavou, kde som mal aj ja problém a to meriam 180 centimetrov. Spokojnosť sa ale vracia naspať po nahliadnutí do kufra, ktorý ponúka objem velmi slušných 408 l .

Technika

Samozrejme mnohých z vás začne článok zaujímať až v týchto vetách. Akoby aj nie, testujeme predsa hybrid ,kde je technika prvoradá. O pohon Hondy Insight sa stará hybridný systém IMA. Ako prvé treba  spomenúť, že Insight nie je full-hybrid, čo v praxi znamená, že sa nedokáže pohybovať čisto na elektrickú energiu. Elektromotor slúži v tomto prípade iba ako výpomoc. Základom celého systému  je pre tento model štvorvalec o objeme 1.4 litra poskytujúci výkon 65 kW a krútiaci moment 121Nm. Výkon spaľovacieho motora neoslní ohromným litrovým výkonom, no o to v tomto prípade ani nejde. Tu sa hraje na úsporu, k čomu je celý agregát patrične navrhnutý. Spaľovací motor je kombinovaný s elektromotorom o výkone 10kw a krútiacim momentom 78Nm.  Samozrejme výkon nie je hviezdy, no elektromotor vám ponúka navyše až 65% krútiaceho momentu. Aj napriek tomu ,že účinok elektromotoru je cítiť , nečakajte od Insightu dych vyrážajúce zrýchlenie či dynamiku. O funkčnosti vás dostatočne informuje analógový ukazovateľ umiestnený na prístrojovej doske, ktorý vám dostatočne jasno znázorňuje, kedy elektromotor podporuje spaľovací motor, alebo naopak, kedy je dobíjaný.

  

Celý systém spolupracuje s bez stupňovou prevodovkou CTV, ktorú osobne považujem za malý zázrak. Tá si dokáže meniť prevodový pomer v závislosti od požiadaviek vodiča. Krátko a jednoducho, keď riadiaca jednotka podľa polohy plynového pedálu zaregistruje, že potrebujete poriadne zrýchliť CVT prevodovka okamžite skráti prevod, čím vyženie motor do otáčok maximálneho výkonu a drží ich tam až do momentu, kým tlak na plyn nepoľavíte. V normálnej prevádzke naopak zase tlačí otáčky motora čo najnižšie. Logicky kvôli dosiahnutiu  čo najnižšej spotreby. Proste snaží sa prispôsobiť prevodový pomer tak, aby vám to čo najviac vyhovovalo. Tak isto je to možnosť manuálneho radenia prostredníctvom páčiek pod volantom. V tom momente máte na výber z šiestich predvolených prevodových pomerov.

Jednou z najdôležitejších  časti hybridov sú akumulátory. V tomto prípade sa jedná o NiMH (nikel-metalhydrid)akumulátor, ktorý je umiestených pod dnom kufra. Samozrejme, nejedná sa o jeden jediný akumulátor.  Celý systém je vytvorený z osemdesiatich štyroch modulov a pracuje pod napätím 100.8 V pričom poskytuje nominálnu kapacitu 5.75 Ah.


Jazda

O tom, že nasadáte do hybridu je vám jasne hneď po otvorení dverí, ktoré sú neobyčajné ľahučké a pri zvuku ktorý vydajú v momente  zabuchnutia je jasné, že tlmiace materiály boli použite len minimálne, ak vôbec. O to viac som bol šokovaný veľmi tichým chodom v meste. Tajomstvo spočíva predovšetkým v otáčkach motoru, ktoré sa za normálnych podmienok len zriedka prehupnú cez hranicu 2000 otáčok za minútu.  Bezstupňová prevodovka CVT vie byť veľmi úsporná, no počas testu nastalo niekoľko  momentov, pri ktorých som ostal nemilo prekvapený. Pri rýchlosti okolo 80 km/h hlavne pri malom klesaní sa miestami prevodovka nevedela rozhodnúť, aký prevodový pomer si navolí a tak sa stalo ,že si ho neustále menila, čo na komforte jazdy moc nepridá. Tak isto mám isté pripomienky k správaniu sa tejto prevodovky pri výjazdoch zo zákrut. Niekedy vedel Insight vyraziť zo zákruty až s nečakanou razanciou, inokedy sa mu akoby nechcelo. Tento problém spočíval v prevodovom pomery, ktorého veľkosť akoby prevodovka občas zabudla zmeniť. Inak prevodovka CVT fungovala presne tak, ako by som to očakával, teda tlačila otáčky motora čo najnižšie.

Samozrejme jazda s hybridom je predovšetkým o spotrebe. Na to, aby ste však nízku spotrebu dosiahli potrebujete mat mimo úsporného auta aj určitú dávku trpezlivosti(predsa len nedá sa jazdiť na spotrebu keď sa niekam ponáhľate), ale predovšetkým treba vedieť úsporne jazdiť. Insgiht ide na to po svojom a doslova si šoféra vychováva tak ,aby dokázal jazdiť na spotrebu. Toto vychovávanie majú na svedomí dva prvky výbavy. Jednou z nich ja farebný indikátor, ktorý podsvieťuje digitálny ukazovateľ rýchlosti. V prípade, že jazdite úsporne je podsvietenie zelené. Na opačnej strane ak príliš tlačíte na pílu, je toto podsvietenie tmavo modré. Ako určitý medzistupeň týchto dvoch štýlov jazdy je svetlomodré podsvietenie, ktoré má za úlohu varovať vás pred neekologickou jazdou.

Tým druhým prvkom je, nazvime to vysvedčenie, ktoré dá Insight svojmu vodičovi po každej jazde. Nečakajte žiadne známky. Obraz vašej jazdy odzrkadľuje počet rastliniek, ktoré počas jazdy “vypestujete“. Logicky čím viac kvetiniek nazbierate tým šetrnejšie ste jazdili.

Aby vás Insight  iba nekritizoval za vašu jazdu, máte k dispozícii jeden ťahák. Ten je umiestnený na pravo od volantu. Magické zelene tlačidlo “ECON“ vám totiž pomáha zatlačiť priemernú spotrebu čo najnižšie. Funkčnosť systému ECON sa prejaví na zmene citlivosti pedálu a prevodovky. Samozrejme, pokiaľ si radi vychutnávate komfort klimatizácie aj na ten zabudnite. V móde ECON je totiž klimatizácia vypnutá. Ďalšou pomôckou je systém Štart-Stop, ktorý pri hybridoch tejto triedy považujem za povinnú nutnosť aj keď o jeho účinnosti nie som ani z ďaleka presvedčený. To je ale problém globálny a týka sa všetkých vozidiel vybavených týmto systémom.

Tak a dostávame sa k spotrebe, ktorá vás pravdepodobne zaujíma najviac. Na testovacom okruhu sa mi podarilo dosiahnuť spotrebu  4.5 litra. Dôležité ale je, že spotreba, v ktorej bola odzrkadlená premávka prevažne v mestskom prostredí a občas jazda na vidieku sa vyšplhala na hodnotu 4.3 litra! Verím tomu, že tento priemer je možne držať dlhodobo. Samozrejme to len v prípade ak šoférujete tak ako vám Insight “píska“, teda dodržiavate farebný indikátor a mate zapnutý systém ECON. Logicky, jazda po diaľnici sa na spotrebe odzrkadľuje negatívne. Predsa len, slabá 1.4-ka na diaľničné rýchlosti už dychom nestačí. Aj napriek tomu, že počas celého testu sme sa snažili jazdiť pomerne úsporne, celý čas to nešlo. To sa odzrkadlilo aj na výslednej spotrebe, ktorá sa po najazdení  1100 kilometrov zastavila na hodnote 5 litrov.

Keď už rozoberáme jazdu, nedá mi nespomenúť výborný podvozok, ktorý je naladený prijemne tuho až športovo. Rozhodne by som toto nastavenie neočakával od  typu vozidla orientovaného predovšetkým na dosiahnutie čo najnižšej spotreby. Navyše, keď si jazdu naozaj užívate zistite, že aj na hrane je Insight neutrálny dokonca by som povedal, že po prekročení hranice je jeho správanie málinko pretáčavé. Za takýto charakter  vďačí hlavne dobrému rozloženiu hmotnosti, ktoré ma na svedomí akumulátor umiestnený nad zadnou nápravou. Tak isto presne riadenie a účinne brzdy patria medzi svetlé stránky Insightu. Aj vďaka spomínaným detailom, ktoré mi proste nedali nevychutnať si niekoľko rýchlejších prejazdov zákrut sa konečná spotreba dostala na konečných 5 litrov.

Konečný rezultát? Honda Insight je úsporne auto. Koniec koncov dosiahnutá spotreba je neodškriepiteľným dôkazom. Základná cena 19.600,- eur nie je veľa no za príplatok 2.200 eur sa už môžeme baviť o najvyššom stupni výbavy Elegance, ktorý sa určite oplatí. Nie je tajomstvom, že za pomerne malý predaj hybridných vozidiel môže vo väčšine pripadov ich cenovka. Toto ale nieje problém Insightu, pretože jeho cena je v segmente nižšej strednej triedy konkurencie schopná. Čo sa týka nákladov na prevádzku, najviac pôjdu po krku Insightu dieselové štvorvalce o objemu 1.5 až 1.7 litra. Otázka teda znie, či sú ľudia obhliadajúci sa po novom aute s tohto segmentu ochotný odbočiť od šedého priemeru dieselových motorov a sú ochotný vyskúšať niečo nové, aj napriek tomu, že väčšina ľudí ma z hybridov neoprávnený strach. Keď už spomínam konkurenciu bolo by hanbou nespomenúť azda najväčšieho z nich, Toyotu Prius. Ten vie byt údajne ešte úspornejší no zároveň vyjde aj výrazne drahšie.

Plusy

+výborny podvozok
+presné riadenie
+nizka hlučnosť v mestskej premávke
+dosiahnuta spotreba
+velký kufor
Zápory
-občasné chaotické správanie sa prevodovky CVT
-lacno vyzerajúci interier
-horší výhlad dozadu   

Tagged with:
 

11 Responses to TEST: Honda Insight

  1. Jano píše:

    Hluposť na entu.Fandim Elektromobilom,ale nie takej džade,čo ma taku obrovsku spotrebu a ešte si hovori hybrid.Ja na polovici aut čo važia skoro 2 tony su obrovske dokažem bežne spraviť spotrebu 5L na 100Km.Hamba takemu autu.Nech ho prerobia na Elektromobil a hodia do neho naftovy malinki motor ako dopomoc na dlhe trate.

  2. kvedo píše:

    Konečne sa našiel niekto, kto tú “elektriku” zamontoval do áut, Insight by si ale určite zaslúžil silnejšiu batériu a možno aj iný objem a režim motora než má teraz (Aitkinsonov – neviem, či som to napísal správne).

  3. stano_blo píše:

    100.8 V nominálnu kapacitu 5.75 Ah = 579,6 Wh !!! to je zly vtip alebo omyl ???
    Len o nieco menej energie mam vo svojom elektrobicykli (36 V * 12 Ah = 432 Wh)
    ha ha taka mala baterka no poriadna blbost to je …

Pridaj komentár