V rámci EÚ sa v doprave spotrebuje viac ako 70 % celkovej spotreby ropy, ktorá sa dováža zo zahraničia. Na cestách sa objavuje stále viac vozidiel, pričom dochádza k nárastu spotreby paliva, dopravným zápcham a zvyšovaniu znečistenia prostredia. V dôsledku toho EÚ, vlády členských štátov a súkromné spoločnosti finančne prispievajú na vývoj alternatívnych pohonov. Ako hovorí Dr.Pietro Perlo, generálny riaditeľ Interactive Fully Electrical Vehicles (IFEVS), skôr ako ponuka formy mobility založenej na stále rastúcej cene energie, priemysel musí čeliť racionálnej požiadavke na mobilitu : čistú, bezpečnú a vozidlá s nízkou spotrebou energie pri výrobe ktorých sa využíva recyklovaný materiál.

EÚ vyčlenila finančnú podporu vo výške 2,8 mil. Euro na projekt P-MOB (Integrated enabling technologies for efficient electrical personal mobility ). Do projektu sa zapojili výskumný pracovníci zo spoločností Siemens, Mazel, IFEVS, Polimodel, Fiat a Magnomatics rovnako ako University of Sheffield. Koordinátorom projektu je Centro Ricerche Fiat v Turíne. Pracovníci sa snažili prerušiť väzbu medzi zvyšovaním prepravnej kapacity a rastúcim počtom úmrtí na cestách, dopravným zápcham a znečisťovaniu prostredia prostredníctvom prototypu vozidla vybaveného elektrickou trakciou, ktoré je nie len čistý ale tiež extrémne bezpečný a kompaktný. Výskumníci museli použiť nový prístup zameraný na okrem iného na solárne články, trakčný elektromotor a magnetické riadenie momentu, výkonovo-energetické riadenie, rozložené zásobníky elektrickej energie a technológií umožňujúcich vrátiť energiu z vozidla do siete v prípade, že ju nebude potrebovať.

A tak mohol vzniknúť prototyp malého kompaktného solárneho vozidla s hmotnosťou 600 kg bez zásobníka elektrickej energie s max.rýchlosťou 100 km/h. Solárne vozidlo spĺňa nie len nové predpisy pre „micro“ vozidlá vybavené elektrickou trakciou, ale je tiež schopné splniť predpisy pre kategóriu vozidiel M1. Paralelný projekt WIDE-MOB (Building blocks concepts for efficient and safe multiuse urban electrical vehicles ) pomohol s návrhom a vývojom základných stavebných blokov solárneho vozidla. WIDE-MOB tím pracoval na optimalizácii aerodynamiky s cieľom radikálne znížiť odpor vzduchu a nízko nákladnej karosérii pri zabezpečení dostatočnej bezpečnosti pri čelnom alebo bočnom náraze do vozidla. V jeho prípade sa podarilo dosiahnuť o 30% nižší aerodynamický odpor ako u porovnateľných vozidiel. Karoséria má iba dvoje dvere na jednej strane, čo zabezpečuje jednak vysokú mieru bezpečnosti, lepšiu ergonómiu a znižuje zložitosť. Vozidlo s rozmermi 2900 x 1400 x 1520 mm ( d x š x v ) a rázvorom 2010 mm je ideálnym dopravným prostriedkom pre úzke a zaplnené cesty v mestách.

Pohon zabezpečuje dvojica trakčných elektromotorov ( podľa dostupných informácií 2 x 5 kW ) , ktoré poháňajú prednú aj zadnú nápravu a poskytujú nie len účinný náhon na všetky štyri kolesá, ale tiež zmenu krútiaceho momentu v závislosti na jazdných podmienkach. To prispieva k zvýšeniu kontroly nad vozidlom, zlepšuje sa priľnavosť na mokrých a zľadovatených cestách, zlepšuje akceleráciu a umožňuje bezproblémovú prevádzku aj v prípade, že jeden z motorov prestane fungovať. V prípade poruchy jedného z motorov nedochádza ku strate kontroly nad vozidlom pri vyšších rýchlostiach. Všetko toto umožňuje inteligentný komunikačný a riadiaci systém vozidla. Solárne vozidlo je vybavené systémom ABS.

Inteligentné fotovoltaické panely s inteligentnými diódami a adaptívna elektronika minimalizujú straty energie v dôsledku tieňa alebo poruchy jednej z buniek. Ako väčšina vozidiel vybavených elektrickou trakciou aj toto solárne vozidlo môže byť nabíjané priamo z elektrickej siete. Flexibilná mono-kryštalická kremíková solárna technológia s vysokou účinnosťou umožňuje vozidlu pohon len na energiu zo slnka, alebo predať energiu späť do siete v prípade, že zásobník energie je plne nabitý.

Na skúšobnej dráhe spoločnosti Fiat v Turíne bolo solárne vozidlo schopné prekonať dráhu 20 km s využitím energie len zo solárnych článkov, čo je dostačujúce pre priemernú dennú vzdialenosť v južných oblastiach Európy. Solárne vozidlo má nie len malý polomer otáčania ale tiež uvádzanú nízku priemernú spotrebu energie – 80 Wh/km.

Pri prezentačných akciách v Turíne, Aténach a Bruselu zaznamenalo solárne vozidlo kladné ohlasy verejnosti.

 

 

 

Pridaj komentár