Výsledkom kooperácie známej švédskej automobilky SAAB, výrobcu Li batérií Boston Power, spoločnosti Electroengine zaoberajúcej sa elektrickými pohonmi, projekt – management fa Innovatum a obchodnou skupinou Power Circle s podporou prijatého grantu ( 12 mil. USD ) od švédskej energetickej agentúry je zaujímavý elektromobil ZE ( Zero Emissions ) SAAB 9-3 Cabriolet True Electric. V súčasnosti je väčšina elektromobilov konštruovaná s využitím čo najväčšieho podielu dielov z klasických automobilov so spaľovacím motorom. Spoločnosť Electroengine prichádza s revolučnou koncepciou True Electric, ktorá umožňuje prestavbu vozidla so spaľovacím motorom na elektromobil. Pri prestavbe dochádza k eliminácii spaľovacieho motora, prevodovky a diferenciálu, čo je realizované špeciálnymi tzv.torque motors, výkonovou a riadiacou elektronikou a zásobníkom elektrickej energie. Torque motor sa všeobecne tiež nazývajú synchrónne motory s permanentnými magnetmi. Nakoľko zaťaženie je priamo namontované na rotor bez využitia prevodového mechanizmu zaraďujú sa medzi tzv.priame pohony. Vyznačujú sa veľkým vonkajším priemerom a malou šírkou. Obsahujú veľké množstvo pólov, čo zaisťuje takémuto motoru dosiahnuť vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach. Okrem toho sa vyznačuje kompaktnou konštrukciou.

Torque motor je typom „samonosného“ motora a preto neobsahuje skriňu, ložiská alebo zariadenie na spätnú väzbu. Tieto komponenty si môže konštruktér vybrať podľa požadovaných parametrov. Tieto motory produkujú vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach, keď je motor nepohyblivý alebo sa zastaví. Na rozdiel od klasických pohonov je veľkosť torque motor založená výhradne na krútiacom momente a nie na výkone. Špičkový krútiaci moment je max.krútiaci moment, ktorý môže motor fyzikálne produkovať. Krútiaci moment je úmerný štvorcu priemeru rotora a priamo úmerný dĺžke rotora. Pri vysokých krútiacich momentoch dochádza k tvorbe tepla vo vinutí motora, ktoré musí byť odstránené, aby nedošlo k jeho poškodeniu. Preto majú tieto motory na vonkajšej strane statora vytvorené drážky, cez ktoré prúdi chladiaca kvapalina alebo vzduch. Elektromobil ZE Saab 9-3 Cabriolet True Electric je vybavený zdvojenými torque motors s max.výkonom ca 250 kW a max.krútiacim momentom neuveriteľných 2480 Nm. Podľa dostupných informácií elektromobil dosahuje max.rýchlosť 180 km/h a zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 6,3 s. Celková hmotnosť elektromobilu je 2040 – 2080 kg v závislosti na špecifikácii. Objem batožinového priestoru je rovnaký ako u verzie so spaľovacím motorom 325 L alebo 235 L v prípade sklopenej strechy. Na porovnanie verzia Saab 9-3 Cabriolet 2.8 V6 Turbo ( 188 kW / 350 Nm ) dosahuje s manuálnou 6rýchlostnou prevodovkou max.rýchlosť 245 km/h a zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 7,2 s.

Podľa zverejnených infomácií spoločnosti Electroengine je v ponuke aj elektromobil ZE Saab 9-3 SportCombi True Electric, ktorý je vybavený zdvojenými torque motors s max.výkonom ca 93 kW a max.krútiacim momentom 1636 Nm. Elektromobil dosahuje max.rýchlosť 130 km/h a zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 9,6 s. Celková hmotnosť elektromobilu je 1970 – 2020 kg v závislosti na špecifikácii. Objem základného batožinového priestoru je rovnaký ako u verzie so spaľovacím motorom 419 L. Na porovnanie verzia Saab 9-3 Sport Combi 1,8i ( 90 kW / 167 Nm ) dosahuje s manuálnou 5rýchlostnou prevodovkou max.rýchlosť 195 km/h a zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 12,5 s. Spoločnosť Electroengine vyvinula unikátnu riadiacu technológiu zásobníka elektrickej energie. Každý článok je kontrolovaný individuálne a preto môže byť nabíjaný a vybíjaný individuálne. Len čo napätie v každom článku dosiahne požadovanú úroveň, nabíjanie je prerušené. Po vyčerpaní energie zo zásobníka, riadiaci systém zabezpečí, že v rovnakom čase dosiahnu všetky články nízku úroveň napätia, čo umožňuje získať max.množstvo energie bez prípadného poškodenia jednotlivých článkov. Všetko toto v kombinácii s veľmi efektívnym riešením pomeru energia/hmotnosť prispieva k tomu, že len približne 1-2 kg zásobníka energie je požadovaných na prekonanie 1 km. Spoločnosť uvádza, že hmotnosť použitého zásobníka elektrickej energie je o polovicu menšia ako klasický zásobník elektrickej energie. Zásobník s kapacitou 26 kWh umožňuje elektromobilom dojazd cez 150 km. Koalícia ohlásila plán postaviť okolo 100 takýchto elektromobilov a väčšinu z nich prenajať jednotlivcom a spoločnostiam po celom Švédsku.

 

Pridaj komentár