Na tohtoročnom ženevskom autosalóne predstavila švédska spoločnosť Koenigsegg jednu z dvojice noviniek pod názvom Regera ( čo po švédsky znamená panovať ). Aj keď na prvý pohľad zaujme design novinky, zaujímavé technické riešenia môžeme nájsť pod kapotou. Aj keď by sme to nazvali hybridný pohon, v prípade Regery ide o niečo úplne nové, čo nemá tradičné nedostatky hybridov.

Vozidlo je vybavené tzv, Koenigsegg Direct Drive ( KDD ) systémom, ktorý nie len že poskytuje rozšírené výhody plynúce z režimu elektrickej trakcie, ale dokáže vytvoriť priamy pohon na zadnú nápravu od spaľovacieho motora bez tradičnej prevodovky ( mechanickej alebo automatickej resp.variátora ).

Podľa informácií využitím KDD systému dochádza k zníženiu strát hnacieho ústrojenstva v porovnaní s tradičnými prenosmi o viac ako 50 %. Základom je 189 kg benzínový 2x preplňovaný 5L V8 spaľovací motor s výkonom 820 kW pri 7800 1/min a menovitým / maximálnym krútiacim momentom 1000 / 1280 Nm pri 2700 – 6170 / 1280 Nm pri 4100 1/min. Ako je zrejmé z priloženého obrázku, na jednej strane je ku kľukovému hriadeľu pridaný 24 kg axiálny trakčný elektromotor YASA 400 s rozmermi 75 x 280 mm ( šírka x priemer ), ktorý funguje nie len ako štartér, generátor ale pomáha tiež zvyšovať krútiaci moment. Na druhej strane sú ďalšie dva axiálne trakčné elektromotory YASA 750, každý vážiaci 33 kg s rozmermi 66 x 350 mm ( šírka x priemer ), ktoré zabezpečujú pohon zadných kolies.

Medzi touto dvojicou je umiestnený stály prevod 2,85 a tento je spojený so spaľovacím motorom pomocou hydraulickej spojky. Výkonové pomery KDD systému sú prehľadne znázornené na nasledujúcom grafe.

Axiálne trakčné elektromotory čerpajú energiu zo 115 kg  kvapalinou chladeného zásobníka elektrickej energie s napätím 620 V a kapacitou 9,27 kWh. Zásobník je umiestnený v stredovom tunely karosérie. Kompletný KDD systém vrátane zásobníku elektrickej energie váži len o 88 kg viac, ako keby bolo vozidlo vybavené spaľovacím motorom so 7o DCT prevodovkou a preto je uvádzaná pohotovostná hmotnosť Regery 1628 kg (vrátane všetkých kvapalín a plnou palivovou nádržou).

 

Pozrime sa spoločne ako celý KDD systém spolupracuje:

 

1) Zadné dva axiálne trakčné elektromotory prenášajú výkon na zadné kolesá, pričom energiu čerpajú zo zásobníka elektrickej energie. Nakoľko v tejto fáze je hydraulická spojka vypnutá, môže spaľovací motor pomocou tretieho axiálneho elektromotora podľa potreby nabíjať zásobník energie, pričom ale nedochádza k prenosu jeho výkonu na zadné kolesá z dôvodu obmedzenej trakcie. Vozidlo dosahuje za 2,7 s max.rýchlosť ca 100 km/h, čo je v prípade zadného pohonu celkom zaujímavé.

2) Ako sa postupne zvyšuje rýchlosť hydraulická spojka sa zapína a na zadné kolesá sa prenáša nie len výkon spaľovacieho motora ale tiež axiálneho trakčného motora pripojeného ku kľukovému hriadeľu.

3) Ako náhle sa hydraulická spojka zapne a otáčky motora dosiahnu hodnotu 8250 1/min, vozidlo dosiahne za neuveriteľných 20 s max.rýchlosť 400 km/h.

Je to skutočne tak jednoduché s tou elektrickou trakciou.

 

 

Pridaj komentár