V dňoch 4.8. – 8.8.2010 sa na svetoznámom okruhu F1 Hockenheim uskutočnili prvé preteky formulových pretekárskych automobilov s elektrickou trakciou. Preteky sa išli v rámci súťaží Formula SAE. Ide o študentskú konštruktérsku súťaž Formula SAE/Student, ktorá vznikla v USA a postupne sa rozšírila do celého sveta. Podstatou je, že fiktívna výrobná spoločnosť poverí konštrukčný tím zložený zo študentov navrhnúť malý formulový pretekársky automobil. Je potešiteľné, že ako jediní z bývalého východného boku si študenti STU Bratislava zmerali sily so študentmi technických univerzít z celej Európy. Na štarte bolo z pôvodne prihlásených 18 tímov akreditovaných 15, z ktorých 10 bolo z nemeckých univerzít a po jednom tíme zo Slovenska, Anglicka, Švajčiarska, Rakúska a Holandska. V konečnom poradí obsadili vynikajúce 12 miesto a získali víťazstvo v jednej disciplíne. Mne ako osobe, ktorá sa v r.1994 podieľala na vývoji a výrobe prvého slovenského elektromobilu zostáva len vysloviť srdečne poďakovať celému realizačnému tímu za vzornú reprezentáciu celého Slovenska, univerzity ale hlavne za to, že mi umožnili podieľa sa aspoň ako technický konzultant na tomto jedinečnom projekte. Ďakujem Vám a symbolicky odovzdávam „putovnú elektromobilovú štafetu“. Študenti Strojníckej fakulty, Fakulty elektrotechniky a informatiky a Fakulty architektúry sa v septembri 2009 združili do jedného tímu, ktorý nesie názov Stuba Green Team a za výdatnej pomoci generálneho sponzora Západoslovenská energetika a ďalších sponzorov postavili elektrickú formulu. V súčasnosti má tím 30 členov.

Nosnou časťou elektrickej formuly SGT-FE10 s rozmermi 2800 x 1488 x 1077 ( d x š x v ) je zvarený trubkový priestorový rám, ku ktorému sú pomocou trojuholníkových ramien nezávisle zavesené kolesá ( pneumatiky Continental 205/510/R13 a disky z ľahkých zliatin BRAID 7Jx13 ) prednej a zadnej nápravy.

Predná časť elektrickej formuly je vybavená povinným crash boxom a za sedadlom jazdca je umiestnený trakčný pohon a časť zásobníka elektrickej energie. Zvyšná časť zásobníka je umiestnená v boxoch po pravej a ľavej strane jazdca.

Elektrická formula je poháňana dvojicou jednosmerných trakčných elektromotorov s permanentnými magnetmi ( priemer ca 205 mm, šírka 140 mm a hmotnosť 11 kg ) každý s menovitým/maximálnym výkonom 14 kW / 29 kW a menovitým krútiacim momentom 36 Nm. Menovité napätie trakčného elektromotora je 84 V. Výkon trakčných elektromotorov sa prenáša na kolesá zadnej nápravy pomocou remeňového prevodu. Zásobník elektrickej energie s menovitým napätím 84 V na báze lithium-ion je zložený z 27 modulov, ktoré sú uložené v troch boxoch. Modul má rozmery 145 x 68 x 217 mm ( d x v x š ), menovité napätie 3,2 V, kapacitu 100 Ah a hmotnosť 3,2 kg. Pre zabezpečenie bezporuchovej funkcie je zásobník energie vybavený tzv.BMS systémom, ktorý kontroluje každý modul. Z dôvodu zabezpečenia nízkej hmotnosti elektrickej formuly je karoséria vyrobená z uhlíkových vlákien a prelakovaná transparentným lakom. Elektrická formula SGT-FE10 s hmotnosťou ca 360 kg dosahuje max.rýchlosť ca 100 km/h a zrýchlenie z 0 – 80 km/h za ca 6 s. Stuba Green Team sa so svojou elektrickou formulou SGT-FE10 t.r. zúčastní ešte jedných pretekov a to v dňoch 7.10. – 10.10.2010 v talianskom Turíne na Formula Electric and Hybrid Italy. Držíme im palce.

Tagged with:
 

Pridaj komentár