Na novembrovom Future Car Challenge, ktorého usporiadateľom je anglický Royal Automobile Club ktorý viedol z Brightonu do Londýna a meral ca 97 km, získal cenu „ Best Range Extender EV „ prototyp elektromobilu od spoločnosti Proton z Malajzie Proton Exora REEV.

V jeho prípade ide o prestavbu pôvodného MPV modelu spoločnosti Proton Exora na elektromobil s predĺženým dojazdom, pričom vonkajšie rozmery 4592 x 1809 x 1691 mm ( d x š x v ) a rázvor 2730 mm sa nezmenili. Pre zníženie aerodynamického odporu je elektromobil vybavený prídavnými aerodynamickými prvkami ako napr. zadný strešný spojler, plastové prahové lišty a spojlerové nárazníky.


Pod prednou kapotou sa nachádza dvojica kvapalinou chladených trakčných elektromotorov, každý s výkonom 35 kW a elektromobil má tak k dispozícii celkový krútiaci moment 220 Nm. Zásobník elektrickej energie ( ca 340 V ), zložený z lithium polymerových článkov, je umiestnený pozdĺžne medzi nápravami. Známy je len čas nabíjania z 10% kapacity na plnú kapacitu z klasickej siete 230 V za 6-8 hodín a pri využití rýchlonabíjania za 30 minút. V prípade, že počas jazdy klesne kapacita zásobníka energie na 30 %, uvedie sa do činnosti generátor, ktorý je poháňaný Wankelovým motorom so zdvihovým objemom 400 cm3 a výkonom 37 kW. Wankel spolu s generátorom sú umiestnené medzi kolesami zadnej nápravy.


Po otvorení predných širokých dvier uvidíme pomerne jednoducho riešenú prístrojovú dosku. Trojramenný volant, za ktorým sú umiestnené dva kruhové indikátory – vpravo rýchlomer a vľavo indikátor energie zásobníka. Vpravo dole je možné vidieť červený bezpečnostný vypínač.


Na stredovej konzole vedľa volantu je umiestnený dotykový displej. Pod ním je umiestnená radiaca páka, akú poznáme z automatických prevodoviek.

Po zasunutí kľúča sa rozsvieti centrálny panel a na dotykovom displeji sa zobrazí stupeň nabitia a teplota zásobníka energie. O pár sekúd sa na ňom zobrazí „ Ready to Drive „, čím je elektromobil pripravený na jazdu.

Okrem klasických jazdným módov P, R, N má vodič k dispozícii ešte dva – D a S. Jazdný mód sa využíva do rýchlosti 50 km/h a ekvivalentom ECO módu u Priusu. Tento mód je vhodný pre jazdu po preplnených mestských uliciach. Zmenou na mód S je možné jazdiť s elektromobilom až po maximálnu rýchlosť.

Wankelov motor môže byť uvedený do činnosti aj manuálne prepnutím z EV na HEV na dotykovom panely.

Elektromobil Proton Exora REEV má uvádzanú max.rýchlosť 140 km/h, dojazd čisto na elektrickú trakciu 140 km a s plnou nádržou paliva a plne nabitým zásobníkom energie by mal prejsť skoro 1000 km. Aj keď nie sú známe informácie o hmotnosti elektromobilu, dá sa podľa použitých komponentov predpokladať, že sa nebude výrazne líšiť od pohotovostnej hmotnosti 1450 kg sériovej Exory. S predajom vozidla by sa malo začať na domácom trhu v r.2013 a cena by sa mala pohybovať pod 32 300 USD. Spoločnosť tiež oznámila, že v sériovej verzii elektromobilu nemusí byť použitý Wankel, len výkon spaľovacieho motora by mal zostať zachovaný.

V jeho prípade ide o zaujímavý rodinný elektromobil, ktorý okrem dostatočne veľkého a variabilného vnútorného priestoru poskytuje užívateľovi aj prekvapujúci dojazd. Zostáva nám len čakať, kedy a hlavne či sa tento elektromobil objaví aj na európskom trhu.

 

Pridaj komentár