Švédska automobilka Saab, ktorá sa už dlhšiu dobu pohybuje na hranici krachu a prežitia hodila do sveta elektromobilov svoje horúce želiezko. Tým ma byť Saab 9-3 ePower, ktorého premiéra je naplánovaná na tohtoročný Parížsky autosalón. Saab 9-3 ePower je ako prvý elektromobil od tejto značky výsledkom spolupráce hneď niekoľkých firiem ako Saab Automotive , Boston Power, Electroengine in Sweden AB, Innovatum a Power Circle.

Z vonku sa Saab 9-3 ePower od svojich bratou poháňaných spaľovacím motorom ničím nelíši. To už sa ale nedá povedať o technike. Tá je logicky diametrálne odlišná. Pod prednou kapotou je uložený elektromotor o výkone 135kW (184 koní). Ten je spriahnutý s jednostupňovou prevodovkou, ktorá umožňuje tomuto elektromobilu zrýchliť z 0 na 100 km/h za 8.5 sekundy pričom ručička rýchlomeru sa zastaví na hodnote 150 km/h.

Použité majú byť lithium-iontové akumulátory o kapacite 35.5 kWh. Tie budú uložené v priestoroch, kde býva zvyčajne vedený výfuk či umiestnená palivová nádrž. K dobíjaniu je možné využiť aj klasickú zástrčku doma o napätí 230V prostredníctvom ktorej má plné nabitie trvať 6 hodín. Dôležitou informáciou je, že akumulátory nemajú žiadny limit vstupného napätia čo v praxi znamená, že ich je možné dobíjať aj zo siete o napätí 400V. Vďaka tomu bude možné dobiť akumulátory za kratší čas.

Zaujímavosťou je tak isto systém chladenia celého pohonného ústrojenstva. Použité bolo vzduchové chladenie, ktorého výhoda oproti chladeniu kvapalinou spočíva hlavne v nižšej hmotnosti. Plne nabité akumulátory by mali Saabu postačovať na 200 kilometrov jazdy. Použitý bol aj špeciálny 12v akumulátor. ktorý slúži ako zásobník energie pre svetla a palubné prístroje.

Saab ma v budúcom roku vyrobiť 70 kusov týchto modelov, ktoré plánuje celý nasledujúci rok testovať v reálnych podmienkach. Elektromobily budú vybavené špeciálnymi “čiernymi skrinkami“, ktoré budú slúžiť na zber užitočných informácii.

Doplňujúce informacie od Ing. Krnáča: V prípade trakčného elektromotora by mohlo ísť o tzv.torque motor, s ktorým má Elektroengine skúsenosti. Zásobník elektrickej energie na báze lithium-ion je zložený z článkov Swing 4400 ( 64,8 x 37,1 x 18,5 mm d x š x h ) s menovitým napätím 3,7 V, kapacitou 4400 mAh, energetickou hustotou 180 Wh/kg, merným výkonom 440 W/kg a hmotnosťou 90 g od spoločnosti Boston-Power. Tento bol umiestnený v upravenom podlahovom panely karosérie. To prispelo k optimálnemu rozloženiu hmotnosti a vynikajúcej jazdnej dynamike ako pri štandardnom modely Sport Combi.Zásobník je určený na prevádzku s plným výkonom až do teploty -30oC, čo je o 10 oC nižšia prevádzková teplota, ako pri iných zásobníkoch na súčasnom trhu. Uvádza sa životnosť zásobníka 10 rokov. Je navrhnutý na spoľahlivú prevádzku až po hodnotu 12 % celkovej kapacity, čo je nižšia hodnota ako u bežných zásobníkov. Prevádzka pohonnej sústavy je kontrolovaná vlastným riadiacim systémom Trionic 8 s upraveným softwérom pre elektrickú trakciu. Elektromobil je vybavený elektrohydraulickým servoriadením a klimatizáciou pričom je kompresor poháňaný energiou zo zásobníka. Vodič má možnosť zvoliť prevod pomocou „šaltpáky“ v štýle automatickej prevodovky a to D, N, P a R. Na združenom prístroji palubnej dosky sú otáčkomer, palivomer a display turbo boost nahradené nazeleno svietiacim ukazovateľmi stavu nabitia zásobníka, spotreby energie a dojazdu. Z dôvodu optimalizácie priestoru je elektromobil vybavený elektrickou parkovacou brzdou. Zdá sa, že SAAB 9-3 ePower je dôkazom reálneho rodinného elektromobilu ponúkajúceho na rozdiel od konkurencie napr.Nissan Leaf vyšší dojazd a väčší vnútorný priestor. Či sa elektromobil stane skvelou voľbou pre rodiny alebo ekologicky založených podnikateľov si budeme musieť ešte počkať. Nakoniec o všetkom bude rozhodovať jeho cena.

 

Pridaj komentár