Trasa BA – Košice

Zajtra t.j.11.6.2014 o 5,00 hod ráno štartujú z BA dva elektromobily –Nissan Leaf a Citroen Berlingo, ktoré vykonajú cestu na trase BA – Košice ( Aupark ) a späť. Cieľom je vyskúšať rýchlonabíjacie stanice. Rozmiestnenie rýchlonabíjacích staníc je možné vidieť na www.plug-in.sk. Za volantom budú redaktori relácie Pozor zákruta.

 

Elektrický skúter FEDDZ

Na tohtoročnom autosalóne v Ženeve predstavila nemecká spoločnosť emo-bike GmbH & Co. KG zaujímavý elektrický skúter so štíhlejším a efektívnejším dizajnom. V hliníkovom ráme odstránením palivovej nádrže a nahradením klasickej pohonnej jednotky trakčným elektromotorom, ktorý je umiestnený v zadnom kolese, sa uvoľnil úložný priestor s objemom 23 litrov. Úložný priestor je doplnený o dvojicu pásov na zabezpečenie vecí počas jazdy.

Rám s rázvorom 1320 mm je doplnený o odpruženú vidlicu Manitou so zdvihom 80 mm, kotúčové brzdy Magura Hydraulik MT4 s priemerom 180 mm a 26“ pneumatiky Schwalbe Crazy Bob. Pohon zadného kolesa zabezpečuje trakčný elektromotor s menovitým výkonom 2 kW,  maximálnym výkonom 4 kW a krútiacim momentom 60 Nm.

Energiu čerpá zo zásobníka energie na báze lithium-ion s hmotnosťou 11,5 kg s menovitým napätím 48 V a kapacitou ca 1,6 kWh ( model Eco ) a ca 2,1 kWh ( model Premium ). Zásobník, ktorý sa nachádza pod úložným priestorom, je možné jednoducho vybrať a nabíjať z domácej zásuvky. Doba úplného nabitia zásobníka u modelu Eco z klasickej domácej zásuvky 230 V je 5,5 hodiny a u modelu Premium 7 hodín. Podľa dostupných informácií má zásobník energie garantovaných 500 nabíjacích cyklov.

Elektrický skúter FEDDZ je vybavený okrem iného LED svetlami, nastaviteľným sedadlom aj riadidlami, pevnými stupačkami na nohy, USB portom a centrálnym displejom zobrazujúcim prejdenú vzdialenosť, indikáciu smeru jazdy, rýchlosť, jeden z trojice jazdných režimov ( Power, Eco, City ) a kapacitou zásobníka energie. Uvádza sa hmotnosť elektrického skútra 33 kg, celková prípustná hmotnosť 173 kg. Skúter dosahuje maximálnu rýchlosť 25 km/h ( model Eco ) alebo 45 km/h ( model Premium ) a uvádzaným dojazdom 70 km ( model Eco ) resp. 110 km ( modelu Premium ).

Cena by sa mala pohybovať v rozsahu 5990 – 6990 Euro v závislosti od modelu a použitého zásobníka energie.

 

 

 

Elektrická trojkolka HP Velotechnik

Na nedávnej výstave Eurobike predstavila nemecká spoločnosť HP Velotechnik elektrickú trojkolku s vylepšeným zásobníkom elektrickej energie. Podľa slov generálneho riaditeľa spoločnosti Paula Hollantsa pri rozhovoroch so zákazníkmi, títo vyjadrovali túžbu po väčšom dojazde e-trojkolky. Preto spoločnosť zapracovala a ponúka zákazníkom komplexné systémovo-integrované riešenie.

Trojkolka dostala druhý zásobník elektrickej energie. Zásobníky sú umiestnené za sedadlom dole po oboch stranách. Podľa vyjadrenia spoločnosti takéto riešenie prispieva k lepšej stabilite trojkolky a zlepšuje trakciu zadného poháňaného kolesa. Poloha zásobníkov sa líši podľa modelu. U modelu Gekko fx je sú zásobníky umiestnené šikmo za sedadlom a u modelu Scorpion fs 26 skoro horizontálne za sedadlom. V prípade Gekko fx pohon zabezpečuje elektromotor s menovitým výkonom 250 W, krútiacim momentom 40 Nm, zástavbovou šírkou 135 mm a hmotnosťou 5,6 kg. Energiu čerpá z dvojice zásobníkov každý s menovitým napätím 36,2 V a kapacitou 446 Wh, čo modelu Gekko fx zabezpečuje zvýšenie dojazdu až na 210 km e-trojkolku je možné zložiť a tak napr.prevážať v kufri automobilu. Udávaná max.rýchlosť je 25 km/h.

 

 

Model Scorpion fs 26 je poháňaný elektromotorom s výkonom 500 W a krútiacim momentom 40 Nm. Energiu čerpá z dvojice zásobníkov každý s menovitým napätím 36,5 V a kapacitou 530 Wh, čo mu zabezpečuje dojazd 130 km a trojkolka dosahuje max.rýchlosť 45 km/h.

Podľa zverejnených informácií by sa mala e-trojkolka začať predávať už v novembri t.r. a v prípade modelu Gekko fx by mala byť cena 5628 Euro a u modelu Scorpion fs 26 7889 Euro. Opäť ďalší príklad zviditeľnovania sa elektrickej trakcie.

 

Nový systém nabíjania elektromobilov

Nedávno predstavil turecký dizajner Haken Gursu nový šetrný parkovací systém V-Tent pre elektromobily, ktorý môže byť využitý na osobných alebo verejných parkovacích plochách. Cieľom systému bolo vytvoriť udržateľný systém pre mestské životné prostredie. Systém V-Tent ponúka bezpečný priestor pre elektromobily buď doma alebo v meste. Funguje to ako baldachýn, ktorý nie len chráni elektromobil pred vonkajšími poveternostnými vplyvmi ( priame slnečné lúče, dážď, sneh a pod. ), čím prispieva k predlžovaniu jeho životnosti, ale je tiež navrhnuté ako jedno z opatrení proti krádeži. Vďaka jednoduchému rozhraniu si užívateľ môže vybrať parkovacie miesto a platiť kartou. Pomocou smartphonu je užívateľ informovaný o dobe nabíjania.

Na obrázku vľavo je pohľad na systém v pohotovostnej polohe ( na stojane svieti modré svetlo ) a vpravo systém po pristavení elektromobilu ( na stojane svieti červené svetlo ).

Nad zaparkovaným elektromobilom sa rozloží baldachýn a elektromobil sa pripojí na nabíjací stojan, na ktorom svieti červené svetlo.

 

Výška svietiaceho stĺpca upozorňuje na stav nabitia zásobníka elektrickej energie elektromobilu napr.vpravo stav pri plne nabitom zásobníku.

Po príchode k nabitému elektromobilu užívateľ zaplatí kartou a po zložení systému do pohotovostnej polohy môže s ním opustiť parkovacie miesto.

Samotný baldachýn sa skladá z laminovanej viacvrstvovej textílie, ktorá drží pružné solárne panely. Stredná vrstva je tvorená mikro ventilačnými trubkami, ktoré zabezpečujú aby materiál nedosiahol extrémne teploty, ktoré by ovplyvnili jeho funkciu. Vnútorná vrstva je pokrytá reflexným materiálom.

V prípade, že systém nebude využívať elektromobil, môže získaná energia poslúžiť napr.pre mestské osvetlenie.

Skutočne zaujímavý systém nabíjania elektromobilu.

 

 

Slovenská elektroformula opäť na štarte

V dňoch 29.augusta až 2.septembra sa na okruhu v španielskej CATALUNYA uskutočnili preteky Formula Student Spain 2012. Zúčastnilo sa celkovo 29 tímov z celého sveta, z ktorých 16 tímov v kategórii formula student so spaľovacím motorom a 13 tímov v kategórii formula student electric. V kategórii elektrická študentská formula sa predstavil aj slovenský STUBA Green Team so svojou elektroformulou. Formula s rozmermi 2750 x 1435 x 1135 mm ( d x š x v ) a rázvorom 1600 mm je poháňaná synchrónnym trakčným elektromotorom s max.výkonom 108 kW/4800 1/min a max.krútiacim momentom 220 Nm/0 – 4200 1/min. Trakčný elektromotor poháňa kolesá zadnej nápravy. Energiu čerpá zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion, ktorý je umiestnený za sedadlom jazdca pred zadnou nápravou. Zásobník je zložený z článkov s menovitým napätím 3,7V a menovitou kapacitou 6100 mAh. Základom formuly je zvarený priestorový trubkový rám a karoséria zo sklených a uhlíkových vlákien. Formula má hmotnosť 269 kg bez jazdca. Na diskoch 7×13 má obuté pneumatiky Continental 205/510 R13.

V kategórii formula student electric sa jazdilo v niekoľkých technických disciplínach – akceleračný test, Skid-Pad ( jazda po dráhe v tvare 8 ), autokros a vytrvalostný test ( 2 x 19 kôl s výmenou jazdcov po 19 kole ). A teraz sa pozrime na dosiahnuté výsledky slovenskej elektrickej formuly. V akceleračnom teste obsadila slovenská elektroformula z 13.tímov  časom 00:04,50 6.miesto ( víťaz testu ETH Zurich dosiahol čas 00:03,83 ) pričom tretí Grenn Team UniStuttgart dosiahol čas 00:03,98 , v Skid-Pade odsadila rovnaké 6.miesto s časom 00:05,86 ( víťaz ETH Zurich dosiahol čas 00:05,29 ) pričom tretí v poradí Speeding Scienttists Siegen e.V. dosiahol čas 00:05,56, v autokrose obsadila krásne 4.miesto s časom 00:43,92 ( víťaz ETH Zurich dosiahol čas 00:40,03 ) pričom tretí Grenn Team UniStuttgart dosiahol čas 00:42,25 a vo vytrvalostnom teste bola jedným z ôsmych so 7.najlepším časom, ktoré odjazdili všetkých požadovaných 38 kôl. V celkovom poradí, do ktorého sa zarátavali aj výsledky z netechnických disciplín obsadila slovenská elektroformula medzi 13.tímami krásne 9.miesto. Celému STUBA Green Teamu chcem touto cestou poďakovať za reprezentáciu na svetovom fóre.

Kto chce vidieť slovenskú elektroformulu v akcii, nech si pozrie ukážku z pripravovaného videa na: Formula STUBA Green Team

foto: www.differentlook.eu Andrej Španik

Volvo a jeho 3 technológie REEV

S podporou EÚ a Swedish Energy Agency urobila spoločnosť Volvo ďalší krok v stratégii elektrifikácie a začala produkčné testy elektromobilov s rozšíreným dojazdom ( REEV ). Dva koncepty vychádzajú z elektromobilu C30 Electric. „Cena zásobníku energie a jeho veľkosť sú príčinou relatívne limitovaného dojazdu elektromobilov. Pri REEV môže dojazd vzrásť až na 1000 km, ale s emisiami CO2 pod alebo hlboko pod 50g/km“ hovorí viceprezident spoločnosti Derek Crabb.

Technický koncept I: Koncept vychádza z elektromobilu C30 Electric so sériovo pripojeným 45 kW trojvalcovým spaľovacím motorom spaľujúcim zmes benzínu a E85. Spaľovací motor je inštalovaný pod zadnou podlahou. V zadnej časti sa tiež nachádza 40 L palivová nádrž. K spaľovaciemu motoru je pripojený 40 kW generátor, energia ktorého buď poháňa vpredu umiestnený trakčný elektromotor s výkonom 82 kW, alebo slúži na dobíjanie zásobníka elektrickej energie. Spoločnosť uvádza dojazd len na energiu zásobníka 110 km a s využitím generátora až 1000 km.

Technický koncept II: Koncept tiež vychádza z elektromobilu C30 Electric s paralelne pripojeným 140 kW preplňovaným trojvalcovým spaľovacím motorom, ktorý poháňa zadnú nápravu cez 6. stupňovú automatickú prevodovku. Aj v tomto koncepte je použitý 40 kW generátor na dobíjanie zásobníka energie a pod prednou kapotou umiestnený trakčný elektromotor s výkonom 82 kW. Elektromobil dosahuje zrýchlenie z 0 – 100 km/h za menej ako 6 sekúnd. Uvádzaný dojazd čisto na energiu zo zásobníka je 75 km a s využitím range extendera viac ako 1000 km.

Technický koncept III: Vychádza z modelu V60 s paralelne pripojeným range extenderom. Pod prednou kapotou sú umiestnené hnacie komponenty. Trakčný elektromotor s výkonom 80 kW je doplnený o 140 kW preplňovací spaľovací motor, dvojstupňovú automatickú prevodovku a 40 kW generátor. Spaľovací motor poháňa kolesá prednej nápravy cez prevodovku a dobíja zásobník elektrickej energie. Do rýchlosti 50 km/h je elektromobil poháňaný len trakčným elektromotorom. Pri vyššej rýchlosti alebo keď energia zásobníka klesne pod preddefinovanú úroveň, uvedie sa do činnosti spaľovací motor. Zásobník a palivová nádrž sú umiestnené v zadnej časti elektromobilu. Energia zásobníka vystačí na dojazd 50 km a s využitím spaľovacieho motora je viac ako 1000 km.

KERS opäť na scéne F1

V súvislosti s F1 sa opäť spomína zavedenie systému KERS ( Kinetic Energy Recovery Systems ). Funkcia systém je schématicky znázornené na úvodnom obrazku. Pri stlačení brzdového pedála ( decelarácia ) sa vysiela signál do riadiacej jednotky, pričom sa brzdná energia, ktorá vzniká v akčnom člene ukladá v zásobníkovom médiu. Tlačítkom na volante sa vysiela signál do riadiacej jednotky a uložená energia v zásobníkovom médiu je prenášaná do akčného člena a vozidlo môže zrýchľovať.

Dnes sú k dispozícii tri systémy KERS :

– mechanický od fa Flybrid ( obr.2 a 3 )

Na vývoji sa podieľali ešte fa Torotrak a Xtrac. Systém Flybrid používa technológiu zotrvačníka doplneného ešte o variátor. Toto zloženie ponúka v porovnaní s bežnými hybridnými systémami vybavenými zásobníkom elektrickej energie dvojnásobnú účinnosť, polovičnú hmotnosť a rýchly prenos energie. Zotrvačník má okolo náboja s vysokopevnostnej ocele ovinuté uhlíkové vlákna. Hriadeľ je uložený v ložiskách s keramickými guličkami v oceľových krúžkoch. Celé je to umiestnené v oceľovej skrini, v ktorej musí byť vákuum, čo je zabezpečené špeciálnymi tesneniami. Vákuum je potrebné aby pri max.rýchlosti zotrvačníka Mach 3,3 vplyvom vzduchového trenia nedošlo k prudkému zvýšeniu jeho teploty až na ca.400°C. Pri testovaný vydržala konštrukcia preťaženie až 30 g.

Ďalší člen mechanického KERS systému variátor spája zotrvačník s výstupným hriadeľom klasickej prevodovky. Zotrvačník je pripojený k variátoru pomocou redukcie 5,2 : 1 a lamelovej spojky.

Toroidný variátor ( fa Torotrak a Xtrac ) s prevodom 6 : 1 obsahuje dva vonkajšie disky a vnútorný disk. Medzi diskami sa nachádzajú dve trojice kladiek, ktoré prenášajú výkon na vonkajší disk pomocou olejového filmu. Každá kladka je pripojená k hydraulickému valčeku. Variátor má hmotnosť asi 5 kg. Súčasťou systému Flybrid je kontrólny systém, ktorý nastavuje krútiaci moment motora a rýchlosť, čo je výsledkom nastaveného prevodového pomeru.

– elektrický ( Magneti Marelli )

Vývojom elektrického KERS systému sa zaoberala talianska fa Magneti Marelli. Na rozdiel od mechanického systému tento je zložený z troch samostatných jednotiek – motor generátor, kontrólna jednotka a zásobník elektrickej energie na báze lithium-ion ( obr.4 ).

V systéme je použitý bezkartáčový motor-generátor s permanentnými magnetmi a vnútorným rotorom ( obr. 5 ), ktorý je pripojený k spaľovaciemu motoru ( obr. 6 )

Systém je vybavený kontrólnou jednotkou ( obr. 7 – vľavo ) a BMS jednotkou pre zásobník elektrickej energie ( obr. 7 – vpravo ). Úlohou kontrólnej jednotky je kontrolovať tok energie v systéme, kontrolovať motor-generátor, monitorovať zásobník elektrickej energie a riadiť DC/DC.

Rozmiestnenie jednotiek vo vozidle a princíp fungovania znázorňujú obr. 8 a 9.

– hybridný ( Bosch )

V hybridnom KERS systéme , na vývoji ktorého sa podieľala aj fa Bosch zotrvačná hmota zrýchľuje do veľmi vysokých otáčok a udržiava sa v systéme ako rotačná energia. Táto energia je privedená naspäť spomaľovaním zotrvačníka. Zotrvačník je poháňaný pomocou motor-generátorovej jednotky. Takýto systém ponúka niektoré výhody – vysokú životnosť, dostatočný rozsah prevádzkovej teploty, rovnomerné napätie a výkonovú úroveň nezávisle od zaťaženia, teploty a stupňa nabitia. Systém je zložený z motor-generátora, výkonovej elektroniky – meniča a zásobníka energie. Tento systém je vybavený motor-generátorom s permanentnými magnetmi ( obr. 10 ). Kvapalinou chladený menič ( obr. 11 ) premieňa jednosmerné napätie zo zotrvačníka na striedavé napätie pre motor – generátorovú jednotku.

Zásobník energie je tvorený štvoricou elektrických zotrvačníkov DYNASTORE®, pričom každý z nich je doplnený o vlastnú riadiacu jednotku ( obr. 12 ).

Na rozdiel od klasického zotrvačníka zotrvačnou hmotou je rotor reluktančného motora, ktorý pre decelerácii pracuje ako generátor. Reluktančný motor ( obr. 13 ) má vysokú zotrvačnosť rotora, homogénny rotor bez vynutia, magnetov a klietky a neindukuje napätie pri behu naprázdno. Motory sú uložené vo vodou chladených skriniach a rotory ( obr. 14 ) sú vybavené tzv.hybrid-ložiskami. Tieto sú kombináciou hydrodynamického a guľkového ložiska a pracujú v závislosti od otáčiek. Guľkové ložisko pracuje pri štarte pri nízkej otáčkach a hydrodynamické ložisko začne pracovať pri vysokých otáčkach.

Celý hybridný KERS systém má hmotnosť necelých 35 kg a rozloženie komponentov vo vozidle znázorňuje obrázok. Kontrólna jednotka kontroľuje všetky bezpečnostné parametre. V prípade chybového hlásenia alebo poruchy, kontrólny systém „vypustí“ KERS. Kontrolované a bezpečné „ vypúšťanie“ systému je možné konvertovaním rotačnej energie na tepelnú. Kritická energia je redukovaná použitím malých zásobníkov, chladiacich kanálov v statore ( obr. 13 ). Ďalším bezpečnostným prvkom je použitie laminátového rotora vyrobeného len z kovových plechov a stator sa využíva ako deformačná zóna a pracuje ako bezpečnostný obal. Dnes sa čoraz častejšie hovorí o zavedení systému KERS do výbavy osobných vozidiel.

VW si bude vyrábať vlastné elektromotory

Volkswagen zverejnil informácie o tom, že elektromotory, ktoré sa objavia v hybridoch a elektromobiloch tejto značky si bude aj sám vyrábať. Jedná sa o celkom zaujímavý krok keďže väčšina výrobcov necháva túto prácu pre externe firmy, ktoré sa vývojom a výrobou elektromotorov už nejakú tu dobu zaoberajú. Samozrejme ani VW sa do tohto kroku nepustilo úplne bez hlavo a za partnera si vybral japonskú Toshibu. Aj naďalej ostáva otázne akú úlohu zohrá táto firma v celom projekte no dá sa očakávať, že VW kúpil od tohto japonského výrobcu určite technológie na výrobu elektromotorov.

Vôbec prvý model v ktorom by sa mali objaviť spomínané motory má byt model E-Up!, ktorý sa bude vyrábať u nás v Bratislave. Motory aj prevodovky budú pochádzať z fabriky Kassel-Baunatal a následne budú montované do karosérie. Prvý rok výroby VW počíta sa odberom 10 000 elektrických Up!-ov, ktorého výkonové parametre by mali ostať zhodné s konceptom, ktorý bol predstavený verejnosti. Mal by disponovať výkonom 85Kw krátkodobo a 50 kW dlhodobo. V menej výkonnom režime by mal dosiahnuť dojazd až 300 kilometrov.

Nabíjanie elektromobilov

Pre prípad, že sa pri prevádzke energia zo zásobníka elektrickej energie elektromobilu vyčerpá, výrobcovia ich vybavujú nabíjacím zariadením. Dnes poznáme niekoľko systémov nabíjania elektromobilov, ktoré sú k dispozícii ich výrobcom.

Vo všeobecnosti systémy nabíjania môžeme rozdeliť na vodivé, nevodivé ( indukčné ) alebo výmenné . Pri vodivom systéme dochádza k prepojeniu výkonového zdroja ( nabíjacej stanice ) s nabíjačkou umiestnenou v elektromobile pomocou prepojovacieho kábla vybaveného nabíjacím konektorom zástrčkového typu a) alebo zasúvacieho typu b) ( indukčný ).

Niektorý výrobcovia elektromobilov ponúkajú kombinovaný vodivý nabíjací systém použiteľný pre sieť 220 V aj 380/400 V. Tento kombinovaný systém je riešený ako vidieť na c), alebo je zástrčka pre 380/400 V sieť umiestnená pod prednou kapotou. Pri využití siete 380/400 V sa čas potrebný na nabitie zásobníka skráti skoro na polovicu.

Takéto riešenie prispieva k rozšíreniu nabíjacích možnosti elektromobilu s ohľadom na využitie užívateľom.

Nevodivý ( indukčný ) systém nabíjania využíva elektromagnetické pole na prenos energie medzi dvomi objektmi. Nabíjacia stanica posiela energiu cez indukčné spojenie k elektrickému zariadeniu t.j. do zásobníka elektrickej energie. Z dôvodu malej vzdialenosti medzi dvojicou cievok ide o bezdrôtový prenos energie na krátku vzdialenosť. Jednou zo spoločností, ktoré vyvíjajú takýto systém je Nissan.

Elektromobil vybavený sekundárnou cievkou napr.nacúva nad primárnu cievku umiestnenú na podlahe a môže sa začať nabíjanie.

Spoločnosť Evatran tiež ponúka nevodivý ( indukčný ) spôsob nabíjania pod názvom Plugless Power.

Systém je zložený z dvoch častí, jedna je umiestnená v elektromobile a druhá časť je zložená z kontrolnej veže a nabíjacieho bloku namontovaného na podlahe napr.garáže. Zariadenie Plugless Power pripojí nabíjačku v elektromobile indukčne k výkonovému zdroju. Jednoducho povedané dve polovičky elektrického transformátora sú oddelené, jedna je inštalovaná vo vozidle a druhá na podlahe garáže alebo parkovacieho miesta. Keď sa nachádzajú vedľa seba začne elektrický prúd prúdiť z elektrickej siete do adaptéra na elektromobile, pričom sa nabíja zásobník elektrickej energie.

Keď sa predok elektromobilu s namontovaným adaptérom zastaví pred kontrolnou vežou na parkovacom mieste, nabíjací blok automaticky vyhľadá a zjednotí svoju polohu s adaptérom.

Pomocou magnetickej indukcie dochádza k premosteniu malej medzery a začne sa nabíjať zásobník elektrickej energie.

Svetelná signalizácia na kontrolnej veži informuje o stave nabitia zásobníka.

Aj keď sa rôzna svetlá výška javí ako problém pre tento systém, spoločnosť uviedla, že systém je vhodný pre 90 99 % elektromobilov, ktoré sa objavia na trhu v nadchádzajúcom roku.

Nabíjací čas zásobníka energie je závislý od výkonu nabíjačky ( napr.pre sieť 230 V má výkon 3 kW ). Väčší elektrický výkon redukuje čas nabíjania. Výkon je limitovaný kapacitou pripojenej elektrickej siete.

Výmenný systém predstavila spoločnosť Better Place prostredníctvom robotizovanej výmenníkovej stanice.

1.Vodič elektromobilu kartou pri vjazde do výmenníkovej stanice aktivuje systém.

2. Robot rýchlo vyberie zásobník elektrickej energie z podlahy elektromobilu a vymení za nabitý

 

 

 

 

3. Celá výmena zásobníkov trvá 1 min. 30 s.

Elektromobil i-MiEV sa v Japonsku zacal skusobne predavat v maloobchodnych predajniach s elektronikou

Spoločnosť Yamada-Denki Co., Ltd. (Yamada Denki) a Mitsubishi Motors Corporation (MMC) podpísali Memorandum o Porozumení (MoP) týkajúce sa zahájenia skúšobného predaja vozidla na elektrický pohon Mitsubishi i-MiEV v maloobchodných predajniach spoločnosti Yamada Denki. Predaj  elektromobilov i-MiEV bude odštartovaný dnešným dňom v celkovo 17 predajniach v prefektúrach Tokio, Kanagawa a Saitama.

 

Spoločnosť Yamada Denki umiestni v rámci svojich 17 prevádzok okrem bežného personálu predajne aj samostatných kvalifikovaných predajcov, ktorí sa v súčasnosti zúčastňujú na špeciálnom školiacom programe zameranom na predaj elektromobilov. Okrem toho bude spoločnosť Yamada Denki realizovať aj proaktívne podporné aktivity v oblasti public relations ako napr. vytvorenie výstavnej plochy pre elektromobil i-MiEV v obchode Techland Yokohama Izumi 4. decembra 2010, svojim zákazníkom ponúkne aj komplexné riešenia ako je inštalácia systémov solárnej energie v rámci nabíjacích staníc, a zároveň bude organizovať rôzne podujatia ako sú napr. testovacie jazdy na elektromobile Mitsubishi i-MiEV.

 

Impulzom pre začatie tohto projektu bol Projekt E-Kizuna , ktorý sa uskutočnil v apríli tohto roka v meste Saitama. Obe spoločnosti, MMC aj Yamada Denki, ktoré sa zúčastnili na „1. E-Kizuna Fóre v Saitame“ , prediskutovali možnosti predaja elekromobilu v maloobchodných predajniach, pričom dospeli k vzájomnej dohode, že propagácia a popularizácia vozidiel na elektrický pohon zohráva významnú úlohu pri vytváraní spoločnosti s nízkymi emisiami CO2.

 

Spoločnosť Yamada Denki je už dlhšie proaktívna pri riešení otázok z environmentálnej oblasti pričom vo svojich prevádzkach už začala s predajom energeticky úsporných produktov ohľaduplných voči životnému prostrediu ako napr. generátory solárnej energie, EcoCute a 100% elektrické domáce elektrické systémy. V budúcnosti budú vozidlá na elektrický pohon schopné fungovať ako zdroje elektrickej energie a je predpoklad, že elektromobily budú zohrávať dôležitú rolu pri efektívnej distribúcii elektrickej energie a používaní v domácnostiach. Odštartovaním predaja elektromobilov vo svojich predajniach spoločnosť Yamada Denki proaktívne propaguje komplexné riešenia.

 

Spoločnosť MMC uviedla elektromobil Mitsubishi i-MiEV na japonský trh v júli 2009, s jeho predajom individuálnym zákazníkom začala v apríli t.r. a až doposiaľ v Japonsku predala 3 000 ks. Pre dosiahnutie cieľa popularizovať vozidlá na elektrický pohon, ktoré zatiaľ tvoria nekonvenčnú automobilovú kategóriu, je nevyhnutná implementácia takých iniciatív, ktoré idú nad rámec hraníc automobilového priemyslu. Spolupráca s elektronickými maloobchodnými sieťami, ktoré budú schopné vytvoriť nové cesty využívania elektromobilov, sa stáva čoraz dôležitejšia.