Po predvedení športových vozidiel s hybridným pohonom oznámila známa automobilka Porsche zo Štutgartu, že začala testovať aj prototyp elektromobilu. Tento vychádza z osvedčeného modelu Boxster. Boxster ponúka svojím konceptom pohonu ideálne vozidlo ako základ, pre praktické testovanie trakčného pohonu.

Otvorený dvojsedadlový automobil je ľahký a umožňuje bezpečné umiestnenie nových komponentov ako sú trakčný elektromotor a zásobník elektrickej energie. Okrem toho zabezpečiť jednak výkon, ktorý je porovnateľný s modelmi vybavenými spaľovacím motorom a jednak zachovať športový charakter vozidla.

Na minulotýždňovom Michelin Challenge Bibendum v Berlíne predstavila spoločnosť Porsche dve varianty elektromobilu, ktoré vychádzajú zo známeho modelu Boxster. Spoločnosť ponúka jeden variant elektromobilu Boxster E 2WD, vybavenú trakčným elektromotorom s výkonom 90 kW a krútiacim momentom 270 Nm. Elektromotor poháňa kolesá zadnej nápravy a dosahuje max.rýchlosť 150 km/h a zrýchlenie z 0-100 km/h za 9,8s. Druhý variant Boxster E 4WD je vybavený dvojicou trakčných elektromotorov s celkovým výkonom 180 kW a celkovým krútiacim momentom 540 Nm pri 12 000 1/min. Pri tomto variante ide o elektromobil s pohonom všetkých kolies, ktorý dosahuje limitovanú max.rýchlosť 200 km/h a zrýchlenie z 0-100 km/h za 5,5s.

Ako môžeme vidieť z obrázku, pôvodnú palivovú nádrž vpredu nahradil trakčný elektromotor s riadiacou jednotkou a vzadu na mieste prevodovky a výfukového systému je umiestnený zásobník elektrickej energie resp. druhý trakčný elektromotor s riadiacou jednotkou. Obidva varianty sú vybavené zásobníkom energie na báze LiFePO s kapacitou 29 kWh, z ktorých je k dispozícii len 26 kWh. Zásobník s hmotnosťou 341 kg obsahuje 440 článkov, každý s menovitým napätím 3,3 V a kapacitou 20 Ah. Zásobník a riadiaca jednotka sú napojené na dva vodou chladiace okruhy. Plné nabitie zásobníka z klasickej zásuvky trvá ca 9 hodín, s využitím rýchlonabíjačky sa čas výrazne skráti. Elektromobily sú samozrejme vybavené systémom rekuperácie. Podľa vyjadrenia spoločnosti zostáva vľavo v prednej časti ešte dostatok batožinového priestoru a vzadu zostáva nezmenený. Aj keď si myslím, že pri takomto vozidle nejde o batožinový priestor ale o niečo úplne iné. Okrem absencie spojkového pedála a radiacej páky, je na prístrojovke pôvodný otáčkomer nahradení prístrojom E-Power, ktorý indikuje smerom doprava dodávaný výkon zo zásobníka a smerom doľava výkon rekeperácie. Pomocou tlačidiel na volante si jazdec môže upravovať rekuperáciu. TFT displej na pravej strane informuje napr. o zostávajúcom dojazde, alebo aký dojazd je možné dosiahnuť vypnutím klimatizácie. Podľa zverejnených informácií by sa hmotnosť elektromobilu mala pohybovať okolo 1600 kg. Aj keď automobilka proklamuje, že v prípade elektromobilov Boxster E jej ide len o testovanie komponentov, myslím si, že svojich priaznivcov nenechá dlho čakať a ponúkne im aj verzie vybavené len elektrickou trakciou.

 

Pridaj komentár