Nemecká spoločnosť začala s výrobou malej série ( 100 ks ) dodávkového elektromobilu na báze modelu Vito s rázvorom 3200 mm pod označením Vito E-CELL. Polovica z nich sa bude prevádzkovať v Berlíne a Stuttgarte a ostatné v Španielsku. V budúcom roku by sa malo vyrobiť ďalších 2000 ks. Elektromobil sa vyrába na rovnakej montážnej linke ako pôvodné Vito. Elektrododávka je určená hlavne pre vnútromestskú prepravu a priestory citlivé na znečistenie ovzdušia. Na rozdiel od klasických modelov Vito je elektrododávka vybavená špeciálne vyvinutým systémom pohonu predných kolies, pričom odpruženie s malými úpravami bolo prevzaté z verzie 4 x 4.

Pod prednou kapotou sa okrem napr. výkonovej elektroniky, nabájacej jednotky nachádza ešte synchrónny trakčný elektromotor s permanentnými magnetmi, menovitým výkonom 60 kW a max.výkonom 70 kW. Dosahovaný max.krútiaci moment trakčného elektromotora je 280 Nm. Výkon je prenášaný na predné kolesá pomocou špeciálne vyvinutej jednostupňovej prevodovky. Elektrododávka je vybavená systémom rekuperácie. 12 V palubná sieť bola kompletne prepracovaná.

Rázvor 3200 mm bol zvolený z dôvodu dostatočného priestoru pre umiestnenie zásobníka elektrickej energie. Zásobník elektrickej energie na báze lithium-ion s menovitým napätím 360 V a kapacitou energie 36 kWh je umiestnený pod podlahou nákladového priestoru v mieste, kde sa pôvodne nachádza kardan a palivová nádrž. Z celkovej kapacity je pre pohon elektrododávky využitých len 32 kWh. Zásobník energie je tvorený 16 modulmi s celkovým počtom 192 článkov, ktoré sú monitorované vlastným riadiacim systémom. Aby sa predišlo nepotrebným výkonovým stratám a nebezpečenstvu poškodenia zaparkovanej elektrododávky, bezpečnostný systém „Watchdog“ zabezpečí deaktiváciu vysokonapäťovej siete keď sa nepoužíva. Zásobník elektrickej energie, trakčný elektromotor, menič a iné elektronické komponenty pohonného systému sú vodou chladené. Pre komfortné využívanie elektrododávky v zimných mesiacoch je táto vybavená tzv.heater boosterom. Ovládanie tlačítkom nájde vodič na prístrojovke. Nabíjanie zásobníka energie pomocou 380/400 V siete s využitím palubného nabíjača s výkonom 6,1 kW trvá max. 6 hodín ale pri využití 220 V siete sa čas predlžuje na dvojnásobok. Nabíjacie konektory sa nachádzajú pod prednou kapotou a na mieste hrdla bývalej palivovej nádrže.

O stave nabíjania je vodič informovaný pomocou jednotky SCCU ( Smart Charge Communication Unit ), ktorej výstup sa nachádza na prístrojovke. Ovláda sa buď pomocou tlačidiel na volante alebo pomocou palubného počítača. Jednotka umožňuje dokonca nabíjať niekoľko elektrododávok súčasne.
Elektrododávka z celkovou hmotnosťou 3050 kg a užitočnou hmotnosťou 900 kg dosahuje elektronicky obmedzenú max.rýchlosť 80 km/h a dojazd 130 km. Testovanie prvých 100 elektrododávok v reálnej prevádzke je naplánované na 4 roky a približne 80 000 km na jedno vozidlo. Potom sa tieto vrátia naspäť k výrobcovi, kde sa na nich vykonajú technické prehliadky.

 

Pridaj komentár