Značku Lotus netreba snáď žiadnemu fanúšikovi motorizmu nejak zvlášť predstavovať. Ide o automobily, ktoré sa preslávili svojimi športovými výkonmi v rôznych odvetviach motošportu. Značka, ktorá vždy preferovala radšej znižovanie hmotnosti vozidla namiesto toho, aby sa hnala sa obrovskými výkonmi motorov. Veľa ľudí by preto neverilo tomu, že práve táto automobilka spolupracuje s celým radom menších firiem, ktoré sa zaoberajú vývojom a predajom elektromobilov. K príkladu stačí uviesť asi jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti Tesla Roadster, ktorá stojí na platforme Lotusu Elise.

Teraz však nastáva zmena a Lotus predstaví hybrid, ktorý bude hájiť ich vlastne farby. Podvozková platforma bude pochádzať z najnovšieho modelu tejto značky Evory. Bude niesť označenie 414E Hybrid a systém celého pohonu bude veľmi podobný s tými z koncernu GM, konkrétne s Chevroletom Volt a jeho európskou verziou Oplom Amperou. Podobne ako v týchto modeloch, sa síce jedná o hybrid, no vozidlo je poháňané iba elektromotormi. V prípade Evory sa jedná o dvojicu elektromotorov, ktoré poháňajú zadné kolesá prostredníctvom jednostupňovej prevodovky. Každý s týchto motorov produkuje výkon neskutočných 152kW (207 koní) a mohutným krútiacim momentom 400Nm! Áno, rátate správne, výkon tohto Lotusu sa vyšplhal až nad magickú hranicu 400 koní.

 Ako som spomenul, na pohon slúžia výlučne elektromotory, ktoré dokážu na plne nabité batérie prejsť vzdialenosť 56km. Poviete si nič moc? Dám vám za pravdu. No netreba zabudnúť na to, že sa jedna o hybrid. V tomto prípade inžinieri v Lotuse vyvinuli úplné novy agregát, ktorý slúži iba ako generátor. S toho vyplýva, že motor ak bude pracovať, bude väčšinu času pracovať pri konštantných otáčkach. To dalo možnosť konštruktérom tento motor navrhnúť tak, aby disponoval dostatočným výkonom na výrobu elektrickej energie pre pohon, no zároveň dosahoval čo najnižšiu spotrebu. A podľa toho aj motor vyzerá. Trojvalcový motor o objeme 1.3 litra dosahuje výkon 35kW(45 koní) už pri 3500 otáčkach. Základom agregátu je hliníkový blok, vďaka ktorému váži len 85kg. Po zapojení tohto motora do pohonu sa dojazd 414E hybrid vyšplhal až na hodnotu 480 kilometrov.

Lotus sa netají tým, že Evora 414E hybrid sa má priblížiť svojím silným konkurentom, ktoré poháňajú konvenčne zážihové motory o veľkého objemu. Pravdu povediac výkon na to má a so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 4s nebude určíte len do počtu. Dokonca pre lepší pocit z jazdy páni od Lotusu vyvinuli program, ktorý ma simulovať 7 stupňovú prevodovku aj napriek tomu, že prenos krútiaceho momentu na kolesá slúži len jednostupňová prevodovka. Túto “prevodovku“ je možné ovládať pádlami pod volantom a osobne si myslím, že tento program ocenia hlavne vodiči športovejšieho charakteru, ktorým by určite prekážal štýl jazdy podobný trolejbusu či električke. O tom, že v Lotuse je prvoradý pocit z jazdy svedčí aj fakt, že v spolupráci s Harman International vyvinuli audio systém nazvaný HALOsonic, ktorý dokáže nasimulovať zvuk motora podľa vašej chuti. Na výber sú dokopy štyri rôzne zvuky motorov.

Neviem ako vy, no ja sa už týchto zelených aut neviem dočkať

Tagged with:
 

Pridaj komentár