Automobilka Hyundai predstavila na práve prebiehajúcej newyorkskej Auto Show novú Sonatu Hybrid 2,4 CVVT. Ako už samotný názov vozidla napovedá, jedná sa o hybrid. Má sa jednať o jeden s kľúčových modelov tejto automobilky. V súčasnosti sa americký národ úplne prepol na ekológiu, zatiaľ čo doteraz neboli schopní Američania akceptovať automobil, ktorý poháňal menší ako osemvalcový motor. Momentálne je situácia diametrálne odlišná. Možno totiž vyhlásiť, že americký trh je momentálne pre hybridy ten najväčší. Kto by to bol povedal tak pred 5 rokmi? Hybridy sa proste stali v USA veľmi in. Aj s toho dôvodu by bolo od automobiliek hlúpe, keby svoje modely neuvádzali ako prvé na trh práve v USA.

Základným agregátom novej Sonaty Hybrid je celohliníkový benzínový štvorvalec nazvaný Hybrid Blue Drive. Motor je vybavený vychytávkami ako priame vstrekovanie či variabilné časovanie sacích a výfukových ventilov. Tak isto bol manažment celého motora je prispôsobený k potrebám hybridného pohonu tak, aby celý motor pracoval na princípe Atkinsonového cyklu, ktorý zaručuje väčšiu tepelnú účinnosť. Samozrejme všetko dobre je na niečo zlé, a tak vďaka tomuto naladeniu motor prichádza o krútiaci moment v nižších otáčkach. To však vôbec nevadí, pretože práve toto spektrum otáčok bude pokrývať elektromotor. Keď sme už pri krútiacom momente, ten bude nadobúdať hodnoty 211 Nm pri spaľovacom motore a 205 Nm pri elektromotore. Hodnoty výkonu si už nie sú tak podobné, ako tomu je pri krútiacom momente. Tu jednoznačne dominuje výkon 124 kW v prípade benzínového motoru a skromných 30 kW vyprodukuje elektromotor.

Hyundai Sonata Hybrid je takzvaný full-hybrid. To znamená, že sa dokáže pohybovať čisto na elektrickú energiu, až do rýchlosti 99km/h.  To znamená, že Sonata bude šetriť palivo nielen pri mestskom jazdení v kolónach, ale aj na okrskách či diaľniciach (keď zoberieme do úvahy menšiu povolenú rýchlosť na amerických diaľniciach). O uskladnenie elektrickej energie sa v tomto prípade starajú lithium-polymerové batérie. Tie majú byť údajne ľahšie a odolnejšie voči otrasom.  Tak isto disponujú väčšou energetickou hustotou pričom nároky na výrobu nemajú zaťažovať životné prostredie tak, ako pri výrobe iných typov batérií. K nízkej spotrebe ďalej prispieva hneď niekoľko faktorov, ktoré buď zaručujú dobíjanie elektrickej energie (rekuperácia brzdnej energie), alebo znižujú spotrebu paliva, ako napríklad: vypínanie motoru vždy keď nie je jeho chod  potrebný, úpravy chladiaceho systému, alebo použitie oleja z nižšou viskozitou. Vďaka tomu klesla spotreba údajne až o 10%. Údaj o celkovej spotrebe však výrobca neudáva.

Žiaľ, ako som napísal hybridná Sonata sa plánuje predávať iba v USA a tak ostáva otázkou, či sa obdoba tohto modelu dostane aj na európske trhy.

Tagged with:
 

Pridaj komentár