Tak a máme pred sebou záverečnú časť seriálu článkov, v ktorom sme sa vám snažili priblížiť históriu automobilov poháňaných na elektriku alebo hybridný pohon. Obdobie, ktoré si rozpíšeme dneska bude začínať rokom 1977 a ukončíme ho rokom 2004 teda rokom, keď bola predstavená Toyota Prius 2. generácie. Práve, ako som minule napísal, obdobie III. dielu bolo skôr obdobím útlmu. Toto obdobie začne predznamenávať znovuzrodenie elektromobilov či hybridných vozidiel.

1977 – 1979
General Motors investovala viac ako 20 miliónov dolárov na vývoj a výskum elektrického auta. Zároveň s tým automobilka oznámila, že elektrické vozidlá by sa mohli začať vyrábať do roku 1985.

1979
Dave Arthurs z Springdale, investovali 1.500 dolárov na úpravu štandardného Opel GT na hybridný automobil, ktorý by mohol prejsť 120 kilometrov na 3.7 litra benzínu. Základom bol iba 6 koňový motor a štyristo-ampérový elektrický motor, ktorý bol napájaný na sériu šiestich batérií.

1980
Briggs a Stratton, známa firma na výrobu motorov do kosačiek na trávu, vyvinula hybridný automobil poháňaný dvojvalcovým 16 koňovým benzínový motorom, ktorému pomáhal elektrický motor. Spolu táto kombinácia dosahovala výkon celkom 26 koní.

1989
Audi predstavilo prvú generáciu Audi Duo. Jednalo sa o experimentálne vozidlá, založené na Audi 100 Avant Quattro. Auto malo elektromotor s výkonom 12,6 konských síl, ktorý riadil zadné kolesá. Predne kolesa poháňal v tej dobre klasický 2,3 litrový päťvalec s výkonom 136 konských síl. O dva roky neskôr, Audi predstavilo druhú generácia Duo. Ten bol tiež založený na Audi 100 quattro Avant.
  

1992 
Toyota Motor Corporation predstavila dokument, ktorý definuje ciele, vývoj a predaj vozidiel s najnižšími emisiami ako je to možné.

1993
Clintonova administratíva oznámila vládnu iniciatívu s názvom Partnerstvo pre novú generáciu vozidiel (PNGV). V programe vláda spolupracovala s americkým automobilovým priemyslom na rozvoj ekologických automobilov, ktoré by mohli prejsť na 3.7 litra benzínu až 130 kilometrov. Niekoľko rokov a miliardy dolárov nasypaných do PNGV znamenali predstavenie troch prototypov, z ktorých bol každý hybrid.

Toyota, ktorú vylúčili z PNGV vyzývala predsedu Eiji Toyoda vytvoriť tajný projekt s názvom G21. Nasledujúci rok Toyota zdvojnásobila svoj pôvodný cieľ na zlepšenie energetickej účinnosti o 50% percent

General Motors predstavil novy koncept elektromobilu, ktorý bol vyvinutý úplne od začiatku a tým sa odlíšil od ostatných automobiliek, ktoré stavali svoje prototypy z už existujúcich vozidiel. Koncept niesol názov IMPACT a bol základom pre neskôr prvý sériovo vyrábaný elektromobil GM1. 

1997
 Toyota Prius bola predstavená na japonskom trhu, dva roky pred jej pôvodným plánovaným predstavením . Prvý rok predaja bolo predaných 18.000 kusov.

  

1997 
Audi sa stala prvým výrobcom v Európe, ktorý začal vyrábať hybrid sériovo . Jednalo sa opäť o duo, ktoré bolo tento krát založené na Audi A4 Avant. Vozidlo bolo poháňané 90 koňovou, dobre známou 1,9 TDI v spojení s elektromotorom, ktorý mal výkon 29 konských síl. Oba zdroje energie poháňali predné kolesá. Duo nebol obchodný úspech, a preto skoro skončil. Pozornosť koncernu sa začala sústrediť na svoje investície do dieselových motorov.

V roku 1997 koncern General Motors uviedol do sériovej výroby prvý elektrický automobil GM1. Toto vozidlo, tzv EV1, bolo 2-miestny športový automobil poháňaný kvapalinou chladeným elektromotorom. EV1 dosahoval najvyššiu rýchlosť 80 km/h, dojazd 128 kilometrov a zrýchlenie z 0 na 100 km/h stihol do 7 sekúnd.

Okrem EV1, koncern General Motors ponúkol aj elektrický pick-up Chevrolet S-10. Toto vozidlo malo dojazd iba 72 kilometrov, no na korbe dokázalo prenášať náklad o hmotnosti 450 kilogramov.

1999 
Honda predstavila dvojdverový Insight, prvý hybridný automobil, ktorý dorazil na masový trh v Spojených štátoch. Insight získal rad ocenení od renomovaných organizácii po celej Amerike.
2000
Toyota vydala Toyotu Prius, prvý hybridný štvordverový sedan, ktorý bol k dispozícii v Spojených štátoch.

2002
Honda predstavila Hondu Civic Hybrid, ktorý bol druhé komerčne dostupné hybridné auto. Vzhľad a jazdné vlastnosti Civicu Hybrid boli a stále sú totožné s konvenčnou Civic.

 





2004 
Toyota Prius II 2004 vyhrala ocenenie auto roka od časopisu Motor Trend a na severoamerickom autosalóne. Toyota bola prijemne prekvapená veľkým dopytom, ktorý mal za následok zvýšenie vyrobených kusov z 36.000 na 47.000 pre americký trh. Záujem kupujúcich bol až natoľko veľký, že čakacia doba sa vyšplhala na šesť mesiacov. Toyota Motor nazvala Prius “najhorúcejším automobilom, ktorý sme kedy mali,” keďže sa predávala ako teplé rožky.

Tagged with:
 

Pridaj komentár