Tak, a je tu v poradí už tretia časť nášho seriálu, ktorá sa zaoberá históriou elektromobilov. Počas predchádzajúceho dielu sme si pripomenuli obdobie pred prvou svetovou vojnou, počas ktorého boli elektromobily viac než vyrovnaným konkurentom pre súčasné zaužívané spaľovacie motory. Nanešťastie, korporácie nedopustili, aby sa elektromobily začali vyrábať veľkosériovo. Klinom do rakvy bol už aj prvý sériovo vyrábaný automobil poháňaný na benzín – Ford model T. V tejto časti si postupne opíšeme elektromobily, ktoré boli vyrobené medzi rokmi 1916 až 1976. 

 1916 
Dvaja významní výrobcovia elektromobilov – Baker z Clevelandu a Woods z Chicaga ponúkali hybridné automobily. Firma Woods tvrdila, že jej hybridné vozidlo dosiahlo najvyššiu rýchlosť 35 mp/h  pri spotrebe 4.9 litra na 100 kilometrov. Woods Dual Power bol však drahší a menej výkonný model ako benzínová konkurencia, a preto sa zle predával.

1920 – 1965
Toto obdobie nazývame aj spiacim, keďže v týchto rokoch zažívali azda najväčší boom automobily poháňané motorom, ktorý spaľoval benzín
1966
Na kongrese v USA predstavil prvú prezentáciu, ktorá odporúčala používanie elektrických vozidiel ako prostriedok na zníženie znečistenia ovzdušia.

1968 – 1971
Traja vedci vytvorili praktický hybridný pohon. Dr Baruch Berman, Dr George H. Gelb a Dr Neal A. Richardson predviedli a patentovali systém označený ako elektromechanický prenos (EMT). Tento systém obsahoval elektricky motor, ktorý bol spojený s menším spaľovacím motorom. Ten dosahoval výkony konvenčných spaľovacích motorov s väčším objemom. Množstvo technických koncepcií súčastí systému, sa používajú aj v dnešných hybridoch.

1969
GM 512, veľmi ľahký experimentálny hybridný automobil, bežal na elektrickú energiu až do rýchlosti 10 míl za hodinu. Od 10 do 13 míl za hodinu sa pridal dvojvalcový plynový motor. Nad trinásť míľ za hodinu fungoval na benzín. Mohol dosiahnuť rýchlosť až 40 míľ za hodinu.
 

 1970 
Nasledovalo arabské ropné embargo, ktoré v roku 1973 zapríčinilo prudký nárast ceny benzínu, a tak isto zvýšil záujem o vytváranie nových elektrických vozidiel. US Department of Energy podniklo veľa testov elektrických a hybridných vozidiel vyrobených rôznymi výrobcami, vrátane hybridov známych ako “Taxi VW” vyrobených Volkswagenom vo Wolfsburgu. Taxi, ktoré využívalo hybridný pohon. Konfigurácia umožňovala flexibilné prepínanie medzi benzínovým motorom a elektromotorom.

1974
V tomto roku vznikol Federálny Clean Car motivačný programu, ktorý vznikol na podporu výroby elektromobilov. K tejto príležitosti inžinieri Victor Wouk a Charlie Rosen vytvorili prototyp hybridného plynovo-elektrického vozidla.
1975
AM General, divízia American Motors, začal dodávku elektrických vozov pre testovanie a následné schválenie do cestnej premávky. US Energy spustila vládny program na výskum a následný vývoj elektrických a hybridných technológií. Tak sa pýtam, kde sú výsledky v súčasnosti? Veď už je to cez 30 rokov!!

1976
Kongres USA prijali zákon ,ktorý podporoval spomínaný výskum a vývoj elektrických a hybridných vozidiel. Z pre mňa nepochopiteľných dôvodov sa proti tomuto zákonu konala v roku 1976 veľká demonštrácia. Cieľom zákona bolo spolupracovať s priemyslom na zlepšenie batérií, motorov, regulátorov a ďalších hybridných a elektrických komponentov.

General Electric bol vybraný na výstavbu hybridného sedanu Toyota. A tak vznikol prvý hybridný – malý športový automobil s plynovou turbínou – generátorom, ktorý dodával prúd pre elektromotor.

Tagged with:
 

Pridaj komentár