Tak ako som spomínal, každú nedeľu vám budeme prinášať krátky náhľad do histórie elektromobilov. Väčšinu z vás, tak ako aj mňa pri písaní článku, veľmi prekvapili parametre, ktoré dosahovali elektromobily pred viac ako 100 rokmi. Dojazd 80 kilometrov je hodnota, za ktorú by sa Bersey Cab nemusel hanbiť ani v súčasnosti. Tak isto je ale pravdou, že vtedajšie automobily vážili omnoho menej ako tie v súčasnosti – len pre príklad Ford Model T vážil len 540 kg. Ďalším faktorom, ktorý podľa mňa ovplyvnil dojazd omnoho viac ako hmotnosť, boli vtedajšie nároky na výkon. Princom v 19. storočí bohato postačovala maximálna rýchlosť niekde na úrovni 60km/h, v súčasnosti musíte rátať minimálne s dvojnásobnou cifrou.
Dnes sa budeme zaoberať obdobím medzi rokmi 1899 až 1913, teda obdobie pred 1. svetovou vojnou.

 1899

Pope Manufacturing Company sa spojila s dvoma menšími spoločnosťami, ktoré sa zaoberali výrobou elektromobilov za účelom vytvoriť koncern vyrábajúci len elektromobily. Spoločnosť mala imanie 200 miliónov amerických dolárov. Dokonca dva modely tejto automobilky sa predviedli aj na Parížskom autosalóne.

1900
Americké automobilové spoločnosti vyrobili 1681 parných, elektrických 1575 a 936 benzínových vozidiel. V prieskume vykonanom na prvom Národnom autosalóne v New Yorku experti favorizovali elektromobily ako ich prvú voľbou pri kúpe. Tesne ich nasledovali automobily poháňané parou a až na poslednom mieste sa umiestnili vozidla s vnútorným spaľovaním poháňané benzínom.

 V prvých rokoch dvadsiateho storočia boli vyrobené tisícky elektrických a hybridných vozidiel. Voz na obrázku bol vyrobený v roku 1903 spoločnosťou Krieger. Ten používal benzínový motor na doplnenie akumulátora. Neskôr však Ford uviedol na trh vozidlo s plynovým motorom, ktoré už dokázalo na tú dobu samo naštartovať. Práve schopnosť vozidla štartovať bez toho, aby ho niekto musel natočiť, zapríčinila prudký pokles predaju elektromobilov.

1900
Belgický výrobca automobilov, Pieper, predstavil vozidlo, ktoré malo výkon 3.5 koňa . Vozidlo nieslo meno “Voiturette” a bol to kombinoval malý benzínový motor s elektrickým motorom.

1902
V tomto roku sa hybridné vozidlo stretlo v súboji spoľahlivosti, ktorý sa uskutočnil v Bostone. Jeho súpermi boli automobily poháňané parou alebo plynom.

1904
The Electric Vehicle Company postavila 2000 taxíkov, nákladných automobilov a autobusov pre dopravu z New Yorku do Chicaga. Menšie spoločnosti, ktorých bolo približne 57 vyrobilo do kopy približne 4000 vozidiel.

1904
Henry Ford prekonal výzvy, ktoré predstavovali benzínom poháňané vozidlá – hluk, vibrácie, a zápach – a začal sériovú výrobu automobilu poháňaného benzínom. Ako väčšina z vás vie, jednalo sa o Model T, ktorý mal na tú dobu veľmi priaznivú cenu. Počas niekoľko málo rokov výroba elektrických vozidiel spoločnosti úplné zanikla.

                                     

1905
Americký inžinier H. Piper podal patent na hybridné vozidlo. Jeho myšlienkou bolo použiť elektrický motor na pomoc pre vnútorné spaľovanie motoru, čo mu umožňovalo dosiahnuť rýchlosť 40 km/h.

1905
Woods Interurban vyvinula elektrický vozeň, ktorý umožňoval vymeniť elektrické pohonné jednotky pre dvojvalcový plynový motor (údajne výmena netrvala dlhšie ako pätnásť minút). Nedokázal však získať viac než hŕstku zákazníkov.

1910
Commercial postavil hybridný automobil, ktorý používal štvorvalcový plynový motor na pohon generátora, čo eliminovalo potrebu prepravovať aj akumulátor.

1913
S príchodom samoštartujúcich áut parníky a elektromobily takmer úplne zanikli. V tomto roku predaj elektrických vozidiel klesol na 6000 vozidiel, zatiaľ čo Ford Model T išiel na dračku a predalo sa ho až 182.809 kusov. Je viac než isté, že práve toto boli zlomové roky, ktoré poslali elektromobily na určitý čas do zabudnutia.

Tagged with:
 

Pridaj komentár