zec00 pripravený na cestu

 

V roku 2012 predstavila japonská spoločnosť prototyp elektromotocykla a v súčasnosti sa rozhodla pre výrobu limitovaného počtu 49 kusov. Na rozdiel od prototypu je tento doplnený o povinné predné a zadné svetla a tiež o evidenčné číslo. Elektromotocykel s názvom zec00 má rozmery 2450 x 800 x 1160 mm, rázvor 1830 mm a výška sedadla 670 mm. Odpruženie vpredu dvojitou kyvnou nápravou, vzadu kyvnou nápravou. Vpredu a vzadu jednokotúčové hydraulické brzdy doplnené o rekuperáciu. Elektromotocykel používa vpredu pneumatiku 150/60 ZR18 a vzadu 240/40 ZR18 a je vybavený dvojitým vertikálnym rámom.

zec00-1

Remeňový pohon zadného kolesa zabezpečuje trakčný elektromotor s maximálnym výkonom 50 kW a maximálnym krútiacim momentom 140 Nm. Energiu čerpá zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium ion s kapacitou 11,4 kWh.

zec00-2

Elektromotocykel je vybavený palubnou nabíjačkou s výkonom 1,3 kW, ktorá zabezpečí nabitie zásobníka elektrickej energie za 4 hodiny ( 200 V ). S uvádzanou hmotnosťou 280 kg má elektromotocykel dosahovať maximálnu rýchlosť 160 km/h a energia zásobníka má zabezpečiť dojazd 160 km. Uvádzaná cena je 72 530 USD.

E-Formidable design 60.rokov

Na tohtoročnej EICMA Show predstavila mladá spoločnosť z italskej Monzy Moto Bylot novú enduro motorku vybavenú elektrickou trakciou E-Formidable. Táto spoločnosť už pred rokom predstavila dva modely vybavené elektrickou trakciou e-Scrambler a e-Travers. Tento nový model elektromotorky v sebe nezaprie nostalgiu dizajnu 60.rokov. Rám je vyrobený z chróm molybdénu. Pohon zabezpečuje trakčný elektromotor s menovitým napätím 74V a nominálnym/maximálnym výkonom 15 kW/25 kW. Udávané sú maximálne otáčky elektromotora 5000 1/min. Energiu čerpá zo zásobníka elektrickej energie na báze lthium-ion s kapacitou 5,2 kWh, ktorá má zabezpečiť jazdu v trvaní 130 – 170 minút a počet nabíjacích cyklov je 1200. Rázvor kolies 1420 mm s výškou sedadla 850 mm. Predné koleso má obutú pneumatiku 2,75 – 21 ” a je vybavené kotúčovou brzdou priemeru 260 mm, zadné koleso má obutú pneumatiku 3,50 – 18 ” a je vybavené kotúčovou brzdou priemeru 230 mm. Elektromotorka je vybavená vpredu 35 mm vidlicou a zadné koleso je odpružené tlmičmi Biturbo 400 mm. Blatníky sú replikou Preston.

 

Elektromotorka s hmotnosťou 108 kg dosahuje maximálnu rýchlosť 130 km/h. Zaujímavosťou je aj ponúkané príslušenstvo, ktoré si môže objednať záujemca o túto elektromotorku – švajčiarske hodinky Wenger Traveller Pocket Alarm, biometrický systém Comftech sledujúci napr.stav jazdca, vodotesný obal pre smartphone a veterný generátor pre nabíjanie lithiovej batérie smartphonu s dobou plného nabitia 120 minút.

Predaj modelu E-Formidable je plánovaný na rok 2015 a uvádzaná cena by mala byť 12 000 Euro.

 

 

Saroléa SP7

26.apríla sa na okruhu Mettet v Belgicku počas speed Trophy predstavil elektrický superbike Saroléa SP7. Elektrický superbike vznikol s technickým partnerstvom spoločnosti Bridgestone, ktorá bude poskytovať technickú podporu pri jeho testovaní a ambicióznych závodných plánoch v roku 2014. Ide o znovuzrodenie značky spoločnosti, ktorá vznikla v Belgicku v roku 1850 a získala celosvetovú reputáciu v motocyklových závodoch. Elektrický superbike sa má zúčastniť tohtoročných najprestížnejších motocyklových pretekov na svete Isle of Man TT. Snahou je vrátiť historickú značku späť na pódiá. Základom je jednoplášťový rám z uhlíkových vlákien so zadnou výkyvnou vidlicou tiež z uhlíkových vlákien. Reťazový pohon zadného kolesa zabezpečuje vysokoúčinný axial flux trakčný elektromotor s výkonom 130 kW a krútiacim motorom 400 Nm. Informácie o zásobníku elektrickej energie neboli zatiaľ zverejnené.

 

Elektrický superbike vybavený systémom rekuperácie s hmotnosťou 200 kg má uvádzanú maximálnu rýchlosť 250 km/h a zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 2,8 sekundy.

 

WATTMAN

Na tohto ročnom Paris Motorcycle Show predstavila francúzska spoločnosť VOXAN vo svetovej premiére inovatívne riešenie motocykla. Spoločnosť dosiahla revolúciu vo francúzskej motocyklovej histórii, predstavením ultra výkonného, luxusného stroja spájajúceho radikálnu inováciu v oblasti technológie, techniky e-mobility a designu. Klasický rám používaných u motocyklov je nahradený

ultrapevným hliníkovým exoskeletom, v ktorom sú integrované všetky komponenty hnacieho ústrojenstva vrátane zásobníka elektrickej energie.. Jeho autorom je designer Sacha Lakic. Inovatívne riešenie dotvára nový typ zavesenia zadného kolesa. V jeho prípade ale nejde o nejakého drobčeka, čo potvrdzujú jeho rozmery 2350 x 815 x 1015 mm ( d x š x v ) a rázvor 1705 mm.

 

Pohon elektromotocykla zabezpečuje kvapalinou chladený trakčný elektromotor s permanentnými magnetmi s max.výkonom / max krútiacim momentom ca 149 kW ( v rozsahu otáčok 7500 – 10500 1/min ) / 200 Nm ( v rozsahu otáčok 0 – 6000 1/min ). Energiu čerpá zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion s kapacitou 12,8 kWh. Pri využití zásuvky Combo II je možné zásobník nabiť na 80% kapacity za menej ako 30 minút. Okrem toho je ho možné nabiť aj z klasickej zásuvky pomocou integrovanej nabíjačky. Výkon sa prenáša na zadné koleso pomocou 35 mm rozvodového remeňa. Vpredu sú kotúčové so 4 piestovým strmeňom a vzadu bubnové brzdy s 2 piestovým strmeňom všetky s  rovnakým priemerom 230 mm. Obuté má pneumatiky Michelin Commander II vpredu 130/70/18 a vzadu 240/40/18.

WATTMAN s uvádzanou hmotnosťou 350 kg má dosahovať max.rýchlosť 170 km/h, z 0 – 100 km/h má zrýchliť za 3,4 s, z 0 – 160 km/h za 5,9 s a dojazd podľa štandardného cyklu NEDC je 180 km.

V prípade WATTMANu ustúpili značky generácie starých motocyklov v prospech nového technologického a emocionálneho prístupu. No niektoré spoločné črty zostali – potešenie z jazdy, pocit extrémneho zrýchlenia, opojenie slobodou a jedinečné potešenie s fúzie medzi človekom a strojom. Elektromotocykel, primárne určený pre exkluzívnu medzinárodnú klientelu hľadajúcu inovácie, bol navrhnutý v Monaku ale vyrábať na objednávku sa bude vo Francúzsku ( Solesmes (Sarthe) Electric Vehicle Manufacture ).

 

 

Stigo bike

Nedávno predstavila estónska spoločnosť STIGO výsledok niekoľkoročného výskumu a vývoja ultra-prenosný ekologický skúter. Bike STIGO vznikol ako reakcia na potrebu mnohých mestských ľudí, ktorí dochádzajú na elektrickom bicykli alebo skútri, ale mali vždy rovnaký problém, kam ich uložiť. V prípade biku STIGO ide naozaj o veľmi jednoduché riešenie, do dvoch sekúnd si ho sklopíte do kolesového kufra alebo balíčku o rozmeroch 45 x 40 cm, je na Vás ako si to nazvete, a môžete si ho vziať kamkoľvek zo sebou a nabiť z bežnej elektrickej zásuvky.

Jeho rám je vyrobený z hliníka a je vybavený 12“ kolesami. Pohon zabezpečuje trakčný hub elektromotor s výkonom 250 W, ktorý čerpá energiu zo zásobníka elektrickej energie na báze LiFePO4 s napätím 36 V.

 

 

 

 

Podľa dostupných informácií dosahuje max.rýchlosť 25 km/h, plne nabitý zásobník energie mu zabezpečuje dojazd 40 km a má hmotnosť 17 kg. Bike STIGO by sa mal predávať za cenu 2370 Euro, vrátane dvojročnej záruky. Prvých 200 kusov by malo byť dodaných v lete 2014 a cieľom estónskej spoločnosti je výroba 8000 kusov do roku 2015. STIGO by malo byť k dispozícii vo vybraných krajinách EÚ na základe počiatočného záujmu. Ide o najrýchlejšie skladací elektrický skúter, ktorý môže byť užívaný všade tam, kde chcete ísť.

eROCKIT

Spoločnosť z Berlína ponúka zaujímavý dopravný prostriedok. Na prvý pohľad vyzerá ako nejaký ťažký motocykel, ale pri bližšom pohľade sú viditeľné pedále. V jeho prípade ide o kombináciu pocitu a pohybu na bicykli s rýchlosťou malého motocykla. Pomocou pedálov nepoháňame zadné koleso, ale roztáčame zotrvačník, otáčky ktorého sníma generátor a tieto sú 50-krát znásobené a prenášané na trakčný elektromotor. Čím rýchlejšie sa pohybuje pedálmi, tým silnejšie pracuje motor, ktorý poháňa zadné koleso. To je dôvod, prečo sa v jeho prípade hovorí o tzv.“Human Hybride“.Trakčný elektromotor má uvádzaný výkon 9 kW a krútiaci moment 75 Nm.


Zásobník elektrickej energie na báze lithium-ion-nanophosphat má kapacitu 3,1 kWh a uvádzanú životnosť 2000 nabíjacích cyklov resp.10 rokov. Doba nabíjania plne vybitého zásobníka z klasickej 230 V zásuvky za ca 3,5 hodiny. Uvádzaný má rázvor 1465 mm a pneumatiky 18 x 2,75. Tento elektrický bicykel s uvádzanou hmotnosťou 123 kg dosahuje max.rýchlosť 73 – 81 km/h a energia zásobníka zabezpečuje dojazd 50 – 70 km.

Tohto roku by sa ich malo vyrobiť 100 – 120 kusov a cena by mala byť okolo 12 460 Euro.

Elektrický sportbike First

Jedným zo spôsobov, ako môžu byť malý výrobcovia motocyklov konkurencieschopný v porovnaní so svetovými výrobcami sa stáva využitie elektrickej trakcie. Príkladom môže byť elektrický sportbike francúzskej spoločnosti H-Ker Company. Francúzska spoločnosť sa špecializuje na výrobu a uvádzanie na trh športové motocykle vybavené elektrickou trakciou. Na konci r.2011 predstavila na okruhu Carole svoj prvý prototyp Firefly. Tento počiatočný úspech vyústil predstavením nového sportbiku

s príznačným menom First v januári 2013. Tento geniálny elektrický sportbike, ponúkajúci nulové emisie a hluk menší ako 60 dB, je určený predovšetkým pre jazdecké školy, závodné okruhy, francúzskych a európskych jazdeckých nadšencov pre inovatívne dvojkolesové tátoše.

Práce na tomto sportbiku začali v r.2010. Nadšencom dvojkolesových tátošov dizajn tohto elektrického sportbiku pripomína niektoré predchádzajúce modely spoločnosti Ducati, čo len umocňuje presvedčenie o dobrej aerodynamike motocykla. Základ motocykla tvorí oceľový perimetrický trubkový rám. Rozmery elektrického sportbiku sú 1920 x 620 x 1150 mm ( d x š x v ), rázvor 1355 mm, výška sedadla 820 mm a minimálny obrysový polomer zatáčania 3100 mm . Podľa zverejnených informácií spoločnosť ponúka dva modely First 1 a First 2, ktoré sa líšia okrem iného výkonom vzduchom chladeného trakčného elektromotora s permanentnými magnetmi. V prípade First 1 ide o elektromotor s výkonom 26 kW a krútiacim momentom 61 Nm a v prípade First 2 s výkonom 40 kW a krútiacim momentom 92 Nm. Pohon zadného kolesa zabezpečuje jednostupňový primárny prevod pomocou ozubeného remeňa resp.sekundárny reťazový prevod typ 428. Energiu čerpajú zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion, ktorý je umiestnený v miestach, kde sa bežne nachádza palivová nádrž. First 1 je vybavený zásobníkom, ktorý je zložený z 3 modulov s menovitým / maximálnym napätím 66 V / 75 V a menovitou / maximálnou kapacitou 7,9 kWh / 9 kWh. Zásobník energie First 2 je zložený zo 4 modulov s menovitým / maximálnym napätím 89,5 V / 102 V a menovitou / maximálnou kapacitou 10 kWh / 11,4 kWh. Motocykle sú vybavené vpredu pneumatikami 100/80-17, ktoré sú obuté na hliníkových diskoch 17×2,75 a vzadu pneumatikami 130/70-17 a hliníkovými diskami 17×3,75. Vpredu je teleskopická hydraulická vidlica s prepružením 130 mm a vzadu progresívny mono tlmič s prepružením 125 mm. Kolesá sú doplnené o kotúčové brzdy vpredu priemeru 292 mm a vzadu 230 mm.

V prípade elektrického sportbiku First 1 s uvádzanou hmotnosťou 160 kg má maximálnu rýchlosť 130 km/h a energia zásobníka zabezpečí dojazd v trvaní 40 min až 1hod 15 min, v závislosti na štýle jazdy. U sportbiku First 2 s hmotnosťou 165 kg je uvádzaná maximálna rýchlosť 170 km/h a dojazd v trvaní 30 až 45 min, v závislosti na štýle jazdy.

Vo francúzskej tlači sa uvádza základná cena elektrického sportbiku okolo 15 000 Euro. Spoločnosť tiež oznámila, že v r.2014 plánuje prezentovanie nového elektrického motocykla s výkonom 100 kW a hmotnosťou 200 kg.

 

 

Elektrický skúter VOI

Na dnes t.j. 10.4. 2013 otvorenej výstave EV Thaj-wan predstavila ázijská divízia Technickej univerzity v Mníchove ( TUM ) TUM-Create úplne nový prototyp viacúčelového elektrického skútra s kódovým označením VOI. Slovo VOI označuje vo vietnamčine slona – symbol bezpečného a inteligentného dopravného prostriedku. V prípade elektrického skútra VOI ide o dvojkolesový viacúčelový koncept mestského dopravného prostriedku, ktorý je tak živý a dostupný ako skúter a tak bezpečný a pohodlný ako auto. Modulárne riešenie prednej časti umožňuje jeho využitie ako dopravný prostriedok pre návštevníkov, ako pick-up alebo pojazdnú predajňu.

Elektrický skúter je vybavený prídavnými kolesami, ktoré jednak umožňujú cestujúcemu ľahké vystúpenie a súčasne slúžia ako stojan. Prototyp tohto nesporne zaujímavého elektrického skútra už absolvoval prvé skúšobné jazdy v Singapúre. Doteraz je známe len to, že elektrický skúter je vybavený zásobníkom elektrickej energie na báze lithium-ion s kapacitou 3 kWh, dosahuje max.rýchlosť 45 km/h a energia zásobníka má zabezpečiť dojazd 80 km.

Vtipné a zaujímavé využitie alternatívneho pohonu v dopravnom prostriedku pre mestskú prevádzku.

 

KTM E-SPEED

Na nedávnej Tokyo Motorcycle Show predstavila spoločnosť KTM športovo orientovaný koncept elektrického skútra „E-SPEED“ pre „urban mobility“. Tento elektrický skúter skutočne nezaprie športové ambície, čo dokresľuje koncept jeho šasi a styling. Elektrický skúter s rázvorom 1395 mm a výškou sedadla 830 mm využíva najmodernejší hybridný rám z ľahkého kovu a prvky WP zavesenia.

Vpredu je kotúčová brzda priemeru 220 mm a vzadu priemeru 220 mm, súčasťou výbavy je systém rekuperácie a ABS. Obuté má pneumatiky vpredu 120/70×14 a vzadu 160/60×14. Skúter je vybavený kvapalinou chladeným synchrónnym trakčným elektromotorom s permanentnými magnetmi  výkonom 11 kW a krútiacim momentom 36 Nm. Trakčný elektromotor poháňa zadné koleso pomocou remeňového prevodu.

Energiu čerpá zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion s kapacitou 4,36 kWh a hmotnosťou 60 kg. Zásobník je možné nabiť z klasickej zásuvky 220 V počas 2 hodín. Životnosť zásobníka energie by mala byť 1000 nabíjacích cyklov. Uvádzaná je hmotnosť elektrického skútra 140 kg vrátane zásobníka, max.rýchlosť 85 km/h a energia zásobníka má zabezpečiť dojazd 60 km.

 

Stefan Pierer ( KTM CEO ) hovorí:

„ My v KTM sme presvedčení o elektromobilite ako perfektnému doplnku ku klasickým pohonom. V dlhodobom horizonte sa elektrický pohon stane top pre krátke vzdialenosti – hlavne v oblastiach citlivých na kvalitu životného prostredia. Vozidlá ako „E-SPEED“ môžu pomôcť dvojkolesovým vozidlám získať väčšiu akceptovateľnosť spoločnosti.“

Revolučné elektrické skútre

Francúzska spoločnosť XOR Motors ponúka zaujímavý skúter s elektrickou trakciou. Tento ekologický skúter s vonkajšími rozmermi 1771 x 746 x 1373 mm ( d x š x v ) a rázvorom 1303 mm je možné sklopiť za 30 sekúnd ( viď obrázok vľavo ) do rozmerov 1020 x 420 x 700 mm, pričom takto zložený zaberie objem ca 0,3 m3. Sedadlo je vo výške 720 mm a ťažisko vo výške 290 mm. Hmotnosť elektroskútra so zásobníkom elektrickej energie je 89 kg a bez neho 59 kg. Elektroskúter je okrem iného vybavený napr.dvojokruhovými kvapalinovými brzdami, LED osvetlení, digitálnym displejom, režimom, ktorý zabezpečí v prípade mokrej cesty že koleso neprešmykne, rekuperáciou, spiatočkou a sedadlami pre dve osoby. Predáva sa v dvoch prevedeniach XO2 4.0 kWXO2 8.0 kW.

Pri prevedení XO2 4.0 kW je elektroskúter poháňaný trakčným elektromotorom s výkonom 4 kW, ktorý je umiestnený v zadnom kolese. Zásobník elektrickej energie na báze lithium-polymer s kapacitou uvádzanou výrobcom 3 KWh a počtom nabíjacích cyklov 2000. Zaujímavosťou elektroskútra je možnosť vybrať zásobník energie pomocou Topple-Roll® systému ( kufor na koliečkach ) a odviesť si ho domov nabiť. Pri tomto elektroskútry je výrobcom udávaná max.rýchlosť 45 až 80 km/h, max.zrýchlenie z 0 – 100 m za 10 sekúnd a dojazd 110 – 140 km pri rýchlosti 50 km/h v závislosti na zásoníku.

Prevedenie XO2 8.0 kW je poháňané trakčným elektromotorom s výkonom 8 kW. Zásobník energie má kapacitu 4 kWh a počet nabíjacích cyklov zostal nezmenený. Výrobca pri tomto prevedení uvádza max.rýchlosť 120 km/h, zrýchlenie z 0 – 100 m za 6 sekúnd a dojazd 75 km pri rýchlosti 90 km/h.

Podľa zverejnených informácií v tlači spoločnosť pripravuje aj prevedenie XO2 Wagon určené napr. pre rozvážkovú službu alebo elektrikárov, údržbárov a pod. Na elektroskúter by malo byť možné naložiť náklad s hmotnosťou 120 kg a k dispozícii bude priestor s objemom 0,31 L.

Ďalším zaujímavým elektroskútrom je prototyp spoločnosti Moveo Company. Aj v jeho prípade ide o skladací elektroskúter. Karoséria typu monocoque je vyrobená z uhlíkového kompozitu. Pohon zabezpečuje dvojica trakčných elektromotorov s výkonom 2 x 400 W, ktoré sú umiestnené v kolesách. Energiu čerpajú zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion s uvázanou životosťou 35 000 km. Kapacita zatiaľ nebola zverejnená. Podľa dostupných informácií je hmotnosť elektroskútra 25 kg a má dosahovať max.rýchlosť 45-50 km/h a dojazd 35 km resp.70 km s dvojitým zásobníkom energie.

Skúter vybavený elektrickou trakciou je tichý, nezaťažuje priamo životné prostredie, jednoducho sa používa a v preplnenej mestskej premávke je efektívny a keď k tomu pridáme možnosť jeho zloženia a jednoduchého nabíjania tak sa objaví zaujímavý ekologický dopravný prostriedok.