Elektromobily na Slovensku v roku 2015

Dnes prinášam malý prieskum možností zakúpiť nový elektromobil na Slovensku. Na tému elektromobily Vám predajcovia zväčša ani neodpíšu na email, tak musíte prejsť všetky oficiálne webstránky výrobcov. Malé pátranie ukázalo 5 elektromobilov, z čoho jeden je dodávka.

Pokračovať v čítaní: Elektromobily na Slovensku v roku 2015

Ekologická trojkolka

Na nedávnom Detroit Auto Show bola pod chytľavým sloganom – “Soft, Safe, Sexy” prezentovaná elektrická trojkolka Spira4u. V jej prípade ide kombináciu expandovanej polypropylénovej peny na sklolaminátovom podklade s konštrukciou včelieho plástu, aby bolo možné dosiahnuť jedinečnú kombináciu ekonomiky, bezpečnosti a pohodlia. Jeho tvorca na Detroit Auto Show o tejto ekologickej trojkolke povedal: „ Sme tu preto, aby sme chránili ľudské životy, znížili náklady na energiu a robili green veci. Napriek tomu, zabijakom číslo jedna sú nehody vozidiel“

V jej prípade ide o mestské vozidlo s rozmermi 2700 x 1450 x 1250 mm ( d x š x v ). Po otvorení pomerne širokých dverí na pravej strane uvidíme jedno sedadlo, jednoduchú palubnú dosku a namiesto volantu „ dve rúčky“ v zvislej polohe s displejom.

Za sedadlom sa pod krátkou kapotou nachádza batožinový priestor ( údaj o jeho objeme sa neuvádza ). Elektrická trojkolka môže byť poháňaná jedným alebo dvojicou trakčných elektromotorov, každý s výkonom 10 kW. Energiu čerpá zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion s kapacitou 72 Ah. Pri uvádzanej hmotnosti 236 kg mu energia zásobníka zabezpečiť dojazd 112 km. Uvádzaná maximálna rýchlosť je 100 km/h.

Zásobník energie je možné nabiť z klasickej zásuvky za 4 hodiny a pomocou rýchlonabíjačky za 2 hodiny. V základnom prevedení sa uvádza cena 9000 USD ( 8100 Euro ), po priplatení 3500 USD (3115 Euro ) je k dispozícii ďalší zásobník energie, čím sa dojazd predĺži na 225 km a za cenu 1500 USD (1335 Euro) je možné získať druhý trakčný elektromotor pre zvýšenie rýchlosti. Aby si každý mohol „vyladiť jazdu podľa svojej chuti „ je zákazníkom k dispozícii program elektronického regulátora. Pre zvýšenie pohodlia pri nabíjaní spoločnosť ukázala odnímateľný zásobník energie.

A aby toho nebolo dosť, keď zákazník odstaví svoju elektrickú trojkolku, tak ju jednoducho jednou rukou „postaví na chvost“, čím sa šetrí miesto na parkovanie.

Doteraz bolo postavených viac ako 30 ks tejto jedinečnej trojkolky a najazdených viac než 15 000 testovacích kilometrov.

 

 

 

 

 

 

Elektrický Datsun

Majiteľ Datsunu z roku 1972 sa rozhodol vyhodiť starý motor a pustiť sa do prerábky na elektromobil. Na tom by nebolo nič výnimočné, keby sa nerozhodol spraviť z neho jedno z najrychlejších áut, ktoré može legálne jazdiť po cestách. Dych vyrážajúci údaj zrýchlenia z 0-100km/h je pod 2 sekundy! Maximálna rýchlosť 207km/h je prispôsobená zameraniu vozidla na preteky v zrýchlení a da sa menit prevodovým pomerom. Udávaný dojazd vozidla je v rozmädzí 140-190km podľa stýlu jazdy na cestách. Pri pretekoch predpokladám, že dobíjajú po každej jazde. Vývoju tohto auta sa majiteľ venuje od roku 1994 a najväčšie úspechy myslím zaznamenal v roku 2010. Stále však ide o veľmi zaujímavý počin hodný pozornosti.

 

Elektromobil Acciona pre Dakar 2015

V prípade pretekov Dakar ide o náročné a riskantné závody, ktoré preveria nie len jazdcov ale hlavne závodné vozidlá. Počas Dakaru 2015 musia účastníci prekonať vzdialenosť 9000 km cez tri krajiny – Argentínu, Ćile a Bolíviu. V priebehu pretekov spáli každé vozidlo 2250 L paliva, pričom počas pretekov účastníci vyprodukujú približne 22 000 t emisií CO2 čo je ekvivalentné jednému závodu F1. Podobne ako tomu bolo v prípade Formuly E aj v prípade Dakaru bolo len otázkou času, kedy sa ho zúčastní čistý elektromobil, v tomto prípade španielskej spoločnosti Acciona, ktorá týmto zavŕši svoju trilógiu ekologických vozidiel. V r.2011 dosiahli jej sane poháňané systémom drakov južný pól a v r.2012 sa jej plachetnica zúčastnila na Vendée Globe non-stop plavbe okolo sveta bez použitia fosílnych palív. Následne táto trilógia vyvrcholila dvojročnou prácou 20 členného multidisciplinárneho tímu s cieľom dosiahnuť optimálnu rovnováhu medzi elektrickou pohonnou technológiou, poháňanou výhradne energiou zo zásobníkov a jedinečnými vlastnosťami pretekárskeho auta pripraveného pre extrémne dobrodružstvá, akým je nesporne Dakar.

Od 4.januára 2015 sa budú jazdci Albert Bosch a Agustín Paya snažiť o dokončenia týchto náročných pretekov v dĺžke 9000 km. Bude to vôbec po prvý-krát v bohatej 37-ročnej histórii, čo bude registrovaný čistý elektromobil. Elektromobil má rozmery 5050 x 2180 x 1900 mm ( d x š x v ) a rázvor náprav 310 mm. Rám elektromobilu je zvarený z chróm-molybdénových trubiek, ktorý je o 25% pevnejší ako oceľový rám. Extrémne ľahká a pevná karoséria je vyrobená z uhlíkových vlákien. Pohon zabezpečuje 80 kg synchrónny trakčný elektromotor s výkonom 220 kW pri 6000 1/min a krútiacim momentom 700 Nm. Jeho konkurenti s vnútorným spaľovaním dosahujú hmotnosť 280 kg.

Energiu bude čerpať zo zásobníka elektrickej energie, ktorý je zložený zo 4 vymeniteľných modulov každý s kapacitou 35 kWh uložených za sedadlami. Nabíjanie zásobníka bude možné pomocou domácej zásuvky 220 V, 415 V trojfázového portu a 50 kW rýchlonabíjačky. Energiu pre telemetriu a zabezpečovacie systémy bude čerpať zo solárnych panelov s plochou 0,25 m2 a kapacitou 100 Wh ( 12V ). Podvozok je vybavený vpredu 33“ a vzadu 35“ pneumatikami, doplnený o hydraulicko/dusíkové tlmiče s 5 úrovňami nastavenia a stlačiteľnosťou 450 mm. Svetlá využívajú technológiu LED.


Elektromobil s maximálnou / priemernou ( pri 75% kapacite energie ) / minimálnou ä pri 25% kapacite energie ) hmotnosťou 2550 / 2100 / 1250 kg má uvádzanú max.rýchlosť 150 km/h a spotrebu v rozsahu 20 – 45 kWh podľa typu terénu. Energia zásobníku by mala byť dostačujúca pre väčšinu rýchlostných skúšok.

Nezostáva nič iné len im držať palce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrické rallye

Na tohto ročnej Motor Show v Essene predstavila rakúska spoločnosť Stohl Racing zaujímavý model rallye elektromobilu. V jeho prípade ide o vybavenie modelu Peugeot 207 S2000 elektrickou trakciou a spoločnosť išla ešte ďalej a model má pohon 4×4. Elektromobil je schválený pre použitie na rallye rýchlostných skúškach .

Pohon zabezpečuje dvojica trakčných elektromotorov s maximálnym výkonom 400 kW ( 544 k ) a neuveriteľným krútiacim momentom 880 Nm.

Energiu čerpá zo zásobníka elektrickej energie, ktorý je umiestnený medzi vodičom a spolujazdcom v špeciálne navrhnutej klietke, ktorá zabezpečuje výmenu zásobníka energie za necelých 5 minút.

Elektromobil má uvádzané zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 3 s a to aj napriek hmotnosti 1500 kg. Dojazd je závislý na štýle jazdy ale podľa zverejnených informácií má zabezpečiť dojazd ca 30 min s následnou výmenou zásobníka energie. Už čoskoro je avizovaná jeho premiéra na štátnom rallye šampionáte.

Ďalší dôkaz toho, že elektrická trakcia si nachádza stále viac a viac priestoru pre svoju realizáciu na prospech pokroku.

 

 

Elektrický Trabi

Keď sa povie Trabant, tak každý si to hneď spojí s automobilovou ikonou bývalej NDR a dvojtaktným spaľovacím motorom. Tieto autá sa vyrábali od roku 1964 až do roku 1990. Vtedy ešte nikto zo zamestnancov netušil, že po takmer 24.rokoch na tohto mesačnej výstave „Automechanika“ vo Frankfurte nad Mohanom spoločnosť Karabag Elektrofahrzeuge predstaví túto ikonu vybavenú elektrickou trakciou. V jeho prípade ide o prestavbu Trabanta P601 vyrobeného v roku 1989 s využitím “Transformationskit Reevolt“.

V prípade “Transformationskit Reevolt” nejde o nič nového, pretože tento systém použila spoločnosť aj pri prestavbe VW chrobáka. Súprava je zložená z trakčného elektromotora, regulátora, zásobníka elektrickej energie a nezávislého kúrenia na bioetanol. Pohon s využitím pôvodnej prevodovky zabezpečuje trakčný elektromotor s max/nominálnym výkonom 16,3 / 28 kW a max.krútiacim momentom 148 Nm.

Energiu čerpá zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-polymer s kapacitou 11 kWh a hmotnosťou okolo 80 kg. Konektor pre nabíjanie zásobníka energie je umiestnený pri pravom zadnom svetle. Podľa zverejnených informácií je doba nabíjania zo siete 230V zásobníka 5,5 hodiny. Pôvodná palubná doska je v strede doplnená o displej, ktorý sleduje a informuje o stave nabíjania zásobníka elektrickej energie.

Energia zásobníka má zabezpečovať dojazd až 130 km a elektromobil má dosahovať max.rýchlosť 100 km/h. Známa je cena “Transformationskit Reevolt“, ktorá je 13 500 Euro, ku ktorej je potrebné ešte prirátať cenu za montážne práce. Podľa dostupných informácií spoločnosti, prestavbu zabezpečuje 400 partnerských dielní.

Aj toto je jedna z možných ciest ako spropagovať e-mobilu

 

 

Prvý americký plne elektrický športiak

Tento víkend predstavila spoločnosť Renovo Motors Inc. na Pebble Beach Concourse d’Elegance výsledok štvorročnej utajovanej práce superšportové elektrické coupé. Toto elektrické coupé vychádza z víťaza Le Mans v roku 1964 – Shelby Daytona CXS9000 – pričom prináša rysy moderného superšportového vozidla pri zachovaní klasického, športového prejavu a aerodynamickej siluety pôvodného vozidla. Ako hovorí poradca spoločnosti p.Brock:“ Tvar bol takmer dokonalý pred 50 rokmi, a fyzika sa v priebehu času príliš nemení.” Na dokreslenie športového ducha sú na karosérii elektrického coupé modrobiele závodné pruhy. Týmto vozidlo sa spoločnosť snaží vytvoriť zámer do budúcna a tým je demonštrácia výkonu, kontroly a vzrušenia EV technológie.

Interiér s dvojicou športových sedadiel bol navrhnutý s cieľom vytvorenia priameho a bezprostredného spojenia medzi vozidlom a vodičom, ktorý má priamy prístup k širokej škále kontroly a informačných systémov. Klasické ručičkové ukazovatele sú doplnené o kruhový digitálny displej a na stredovom panely je umiestnená radiaca páka. Elektrické coupé je vybavené systémom rekuperácie.

Pohon elektrického coupé pomocou jednostupňového prevodu zabezpečuje dvojica v strede umiestnených sekvenčných axial-flux trakčných elektromotorov s celkovým výkonom 370 kW a krútiacim momentom 1356 Nm. Trakčné elektromotory čerpajú energiu zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion s menovitým napätím 740 V a niektorá zahraničná tlač uvádza kapacitu len 30 kWh. Elektrické coupé s uvádzanou pohotovostnou hmotnosťou 1474 kg dosahuje maximálnu rýchlosť vyššiu ako 193 km/h a z 0-100 km/h zrýchľuje za menej ako 3,4 s. Energia zásobníka má zabezpečiť elektrickému coupé dojazd 160 km, pričom zásobník je možné nabiť pomocou rýchlonabíjačky za 30 minút alebo s využitím nabíjania Level 2 za 5 hodín.


Podľa dostupných informácií zo zahraničnej tlače spoločnosť uvažuje s limitovanou produkciou len 100 ks v priebehu budúceho roku a cena by sa mala pohybovať v prepočte okolo 395 000 Euro ( na porovnanie Mercedes-Benz SLS AMG Coupe Electric Drive stál v minulom roku 416 500 Euro ).

“Chceli sme, podvozok, ktorý by mohol zvládnuť úrovne výkonu, ktoré sme mali na mysli, ale aj niečo, klasické a nepopierateľne americké,” povedal generálny riaditeľ spoločnosti Christopher Heiser.

 

 

Elektrický Zombie 222

Asi sa právom pýtate, čo má spoločné tento obrázok s elektrický  Zombie 222. Odpoveď je veľmi prozaická, ide o ikonu amerického automobilového priemyslu, akú používal Steve McQueen v tomto filme Ford Mustang 1968 Fastback. Novozaložená spoločnosť Bloodshed Motors sa ho rozhodla pôvodný 289 V8 motor nahradiť elektrickým pohonom. Pohon zabezpečuje dvojica jednosmerných trakčných elektromotorov Warp 11“, každý s priemerom 290,8 mm a dĺžkou 554,7 mm, s predpokladaným „obmedzeným“ celkovým výkonom 560 kW. Hnacie ústrojenstvo síce pridáva na hmotnosti elektromobilu cez 272 kg, ale všetko to má vynahradiť neuveriteľný krútiaci moment 2440 Nm. Elektromotory sú doplnené dvojicou regulátorov Zilla a Gear Vendors prevodovou jednotkou. Trakčné elektromotory čerpajú energiu zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium polymer od spoločnosti Kokam s kapacitou 40 kWh. Tuhá 9“ plávajúca zadná náprava pochádza od spoločnosti Street or Track je doplnená o samosvorný diferenciál Truetrac. Vpredu je použité Coil over Street or Track a vzadu 3 link Street or Track odpruženie. Základom brzdového systému sú 13“ kotúčové brzdy na všetkých kolesách.

Tento nesporne zaujímavý elektromobil v  ako sa na správneho „zombie“ patrí čiernej farbe s dvojicou pozdĺžnych zelených pruhov má uvádzané zrýchlenie v prepočte z 0 – 96,6 km/h ( 60 mph ) za neuveriteľné 3 s a energia zásobníka má vystačiť na dojazd v prepočte 193 km ( 120 míľ). Podľa dostupných informácií by sa cena mala pohybovať v rozsahu 200 – 250 tisíc USD. Na prvý pohľad sa to zdá veľa, ale niektorí ľudia sú ochotný zaplatiť za Mustanga s oveľa menším výkonom oveľa viac. Aj toto sa javí ako jedna z ciest na priblíženie elektrickej trakcie k reálu.

 

 

 

 

Mestský elektromobil E-ONE

Účastníkom prvej elektrickej rallye, ktorá sa uskutoční 9.júna v severovýchodnom Holandsku bude aj elektromobil holandského pôvodu s jednoduchým názvom E-ONE. Táto rallye je určená pre všetky typy elektromobilov s minimálnym dojazdom 50 km. Zúčastniť sa rallye môžu tiež elektromobily prevádzkované podnikmi a vládnymi agentúrami, ktoré spĺňajú tieto požiadavky.

Elektromobil E-ONE bol nedávno schválený ministerstvom. Pohon elektromobilu s rozmermi 1999 x 740 x 1200 mm ( d x š x v ) zabezpečuje trakčný elektromotor s výkonom 1kW. Vpredu je koleso 1×12“ a vzadu kolesá 2×20“. Elektromotor čerpá energiu zo zásobníka , tento obsahuje 1/2/3 moduly ( LiFePO), každý s napätím 48V a kapacitou 10 Ah. Nabíjanie zásobníka energie je možné zo zásuvky 220/240 V 3A. E-ONE je určený pre jednu ( ležiacu ) osobu, ktorá nastupuje po odklopení priehľadnej kopuly smerom hore.

Parkovanie môže byť klasické na všetkých kolesách alebo ako je to vidieť na obrázku v strede aj vo vzpriamenej polohe.

Vodič má všetky potrebné informácie uvedené na displeji, ktorý je umiestnený na volante.

Podľa doteraz zverejnených informácií je v karosérii priestor aj na batožinu s objemom 50L. Elektromobil E-ONE s pohotovostnou hmotnosťou 77kg a celkovou hmotnosťou 200 kg dosahuje maximálnu rýchlosť 25 km/h a má dojazd podľa počtu modulov v zásobníku 40 – 80 – 120 km.

 

 

Elektrina vs. benzín

Dňa 17.mája t.r. v Motorsport Parku v austrálskom Sydney na 4,526 km okruhu v rámci NSW Motor Race Championship sa prvý krát stretli na štartovej rovinke elektricky poháňané závodné vozidlo spolu s podobnými benzínovými závodnými vozidlami. ELMOFO ( Electric Motive Force ) divízia spoločnosti Solar Power predstavila na štarte závodné vozidlo vybavené elektrickou trakciou Electric Radical SREV.

Ide o plne pretekárske vozidlo postavené na platforme Radical SR8. Pohon zabezpečujú duálne AC trakčné elektromotory s max.otáčkami 10 000 1/min, výkonom 310 kW a krútiacim momentom 600 Nm v rozsahu 0 – 5000 1/min. Pri plnom výkone dosahuje hodnota kombinovaného prúdu 1100 A.

Energiu čerpajú z kvapalinou chladeného zásobníka elektrickej energie na báze lithium-polymer . Zásobník je zložený z 12 modulov, každý s menovitým napätím 30V a kapacitou 93 Ah, ktoré sú umiestnené po bokoch medzi nápravami. Nabitie zásobníka zabezpečuje DC rýchlo nabíjacia stanica umiestnená v nákladnom vozidle doplnená o solárne panely na jeho streche a doba nabíjania sa pohybuje medzi 1 až 4 hodinami. Uvádzaný dojazd v rozsahu 50 – 200 km závisí od štýlu jazdy.


Podľa zverejnených informácií sa Electric Radical SREV až do posledných 150 m pohyboval na čelných priečkach, kedy z dôvodu technických problémov ( náhly pokles výkonu ) ho tesne pred cieľovou čiarou predbehli dve vozidlá a nakoniec skončil v preteku na 3.mieste.

Aj to je jeden z dôkazov, že elektricky poháňané závodné stroje sa môžu rovnať svojim ekvivalentom s benzínovým pohonom.