Pri príležitosti 75.narodenín značky Jaguár, táto na parížskom autosalóne predstaví zaujímavú štúdiu Jaguár C-X75, o ktorom výrobca hovorí takto :

Naším cieľom bolo postaviť nie len najmodernejší, ale tiež najkrajší Jaguár všetkých čias. Vozidlo, ktoré posunie ďalej chýrny zvuk súčasného dizajnérskeho jazyka Jaguáru v kombinácii s prvkami jedinečných strojov minulosti.


 

Výsledkom je elektromobil s predĺženým dojazdom tzv.REEV. Elektromobil má aerodynamicky tvarovanú karosériu s Cd = 0,32 vyrobenú zväčša z hliníka. Dizajnéri mali absolútnu voľnosť pri umiestnení mechanických dielov a v dôsledku toho vznikol elektromobil s dokonalými proporciami, zmyslom pre rovnováhu a kabínou umiestnenou medzi podbehmi kolies. Využitie podvozku Venturi a kontroly vedenia výfukových plynov pomohlo zachovať elektromobil elegantným, kompaktným a maximálne nízkym.

Z dôvodu zachovania čistoty bočného profilu karosérie, boli vonkajšie spätné zrkadlá nahradené kamerami v zadnej časti. Obrázky sa zobrazujú na obrazovkách vo vnútri kabíny.

Široké dvere umožňujú prístup do koženého interiéru elektromobilu. Aj keď sú sedadlá fixované v jednej polohe, vodič si môže prispôsobiť polohu volantu, prístrojového štítu a pedálov. Vodič je o všetkom potrebnom informovaný pomocou trojice monitorov TFT.

Jaguár C-X75 má v každom kolese umiestnený trakčný elektromotor s výkonom 145 kW a spoločne ponúkajú výkon 580 kW a krútiaci moment neuveriteľných 1608 Nm. Energia zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion umiestneného pod prednou kapotou zabezpečuje elektromobilu dojazd 110 km.

V prípade, že kapacita zásobníka klesne na stanovenú hodnotu, uvedú sa do činnosti dve kompaktné a ľahké mikro-plynové turbíny. Tieto sú pomocou generátorov schopné veľmi rýchlo a účinne nabiť zásobník a zabezpečiť tak predĺženie celkového dojazdu na ca 900 km. Každá turbína s hmotnosťou 35 kg je schopná produkovať výkon 70 kW pri konštantných otáčkach 80 000 1/min.

Elektromobil má elektronicky obmedzenú max.rýchlosť na 330 km/h, dosahuje zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 3,4 s a z 80 – 145 km/h za 2,3 s a podľa EU testu dosahujú emisie CO2 hodnotu len 28 g/km. Je vybavený kotúčovými brzdami s priemerom kotúčov vpredu 380 mm a vzadu 345 mm a má obuté pneumatiky vpredu 265/30 ZR21 a vzadu 365/25 ZR22.

Aj keď sa s jeho sériovou výrobou nepočíta, možno sa v blízkej budúcnosti niektoré jeho prvky premietnu so sériovej produkcie.

Ing. Ján Krnáč

 

Pridaj komentár