V prípade pretekov Dakar ide o náročné a riskantné závody, ktoré preveria nie len jazdcov ale hlavne závodné vozidlá. Počas Dakaru 2015 musia účastníci prekonať vzdialenosť 9000 km cez tri krajiny – Argentínu, Ćile a Bolíviu. V priebehu pretekov spáli každé vozidlo 2250 L paliva, pričom počas pretekov účastníci vyprodukujú približne 22 000 t emisií CO2 čo je ekvivalentné jednému závodu F1. Podobne ako tomu bolo v prípade Formuly E aj v prípade Dakaru bolo len otázkou času, kedy sa ho zúčastní čistý elektromobil, v tomto prípade španielskej spoločnosti Acciona, ktorá týmto zavŕši svoju trilógiu ekologických vozidiel. V r.2011 dosiahli jej sane poháňané systémom drakov južný pól a v r.2012 sa jej plachetnica zúčastnila na Vendée Globe non-stop plavbe okolo sveta bez použitia fosílnych palív. Následne táto trilógia vyvrcholila dvojročnou prácou 20 členného multidisciplinárneho tímu s cieľom dosiahnuť optimálnu rovnováhu medzi elektrickou pohonnou technológiou, poháňanou výhradne energiou zo zásobníkov a jedinečnými vlastnosťami pretekárskeho auta pripraveného pre extrémne dobrodružstvá, akým je nesporne Dakar.

Od 4.januára 2015 sa budú jazdci Albert Bosch a Agustín Paya snažiť o dokončenia týchto náročných pretekov v dĺžke 9000 km. Bude to vôbec po prvý-krát v bohatej 37-ročnej histórii, čo bude registrovaný čistý elektromobil. Elektromobil má rozmery 5050 x 2180 x 1900 mm ( d x š x v ) a rázvor náprav 310 mm. Rám elektromobilu je zvarený z chróm-molybdénových trubiek, ktorý je o 25% pevnejší ako oceľový rám. Extrémne ľahká a pevná karoséria je vyrobená z uhlíkových vlákien. Pohon zabezpečuje 80 kg synchrónny trakčný elektromotor s výkonom 220 kW pri 6000 1/min a krútiacim momentom 700 Nm. Jeho konkurenti s vnútorným spaľovaním dosahujú hmotnosť 280 kg.

Energiu bude čerpať zo zásobníka elektrickej energie, ktorý je zložený zo 4 vymeniteľných modulov každý s kapacitou 35 kWh uložených za sedadlami. Nabíjanie zásobníka bude možné pomocou domácej zásuvky 220 V, 415 V trojfázového portu a 50 kW rýchlonabíjačky. Energiu pre telemetriu a zabezpečovacie systémy bude čerpať zo solárnych panelov s plochou 0,25 m2 a kapacitou 100 Wh ( 12V ). Podvozok je vybavený vpredu 33“ a vzadu 35“ pneumatikami, doplnený o hydraulicko/dusíkové tlmiče s 5 úrovňami nastavenia a stlačiteľnosťou 450 mm. Svetlá využívajú technológiu LED.


Elektromobil s maximálnou / priemernou ( pri 75% kapacite energie ) / minimálnou ä pri 25% kapacite energie ) hmotnosťou 2550 / 2100 / 1250 kg má uvádzanú max.rýchlosť 150 km/h a spotrebu v rozsahu 20 – 45 kWh podľa typu terénu. Energia zásobníku by mala byť dostačujúca pre väčšinu rýchlostných skúšok.

Nezostáva nič iné len im držať palce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pridaj komentár