Ekologická formula

13.septembra v čínskom meste Beijing začala „ekologická“ formula písať prvú kapitolu svojej histórie, ktorá bude zakončená v júni 2015. Celkovo je naplánovaných 10 pretekov, ktoré sa budú na rozdiel od klasickej formuly jazdiť v centrách rôznych svetových miest.

Pretekov by sa malo zúčastniť 10 pretekárskych tímov, každý s dvojicou pilotov :

AMLIN AGURI – Japan : Katherine Legge, Antonio Felix de Costa

ANDRETTI Formula E – USA : Franck Montagny, druhý zatial nie je známy

AUDI SPORT ABT – Nemecko : Lucas di Grassi, Daniel Abt

CHINA RACING – Čína : Nelson Piquet, Ho-Pin Tung

DRAGON RACING – USA : Jerome dˇAmbrosio, Oriol Serviá

E.DAMS RENAULT – Francúzsko : Nicolas Prost, Sébastien Buemi

MAHINDRA RACING – India : Karum Chandhok, Bruno Senna

TRULLI – Švajčiarsko : Jarno Trulli, Michela Cerruti

VENTURI – Monaco : Nick Heidfeld, Stéphane Sarrazin

VIRGIN RACING – UK : Jaime Alguersuari, Sam Bird

Všetky tímy majú k dispozícii dvojicu homologovaných formulových vozov Spark-Renault SRT_01E vybavených trakčným elektromotorom s max. výkonom 200 kW, pričom je uvádzaná max.rýchlosť 225 km/h a zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 3 sekundy.

Všetky ďalšie informácie týkajúce sa či už samotných pretekov, pravidiel, tímov alebo pravidiel je možné získať na adrese www.fiaformulae.com

 

 

 

 

Elektromobilita a zápis do Guinessovej knihy rekordov

Občianske združenie NOW ,sa zúčastní ako prvá slovenská posádka medzinárodnej rally elektromobilov Wave. Zapožičanie elektromobilu majú prisľúbené od ZSE a.s. a Petra Ševceho. Náklady na toto podujatie zatiaľ financujú len v rámci vlastného OZ. Hľadajú potenciálnych sponzorov a partnerov, ktorým ponúkajú reklamný priestor na aute a možnosť participovať aj po odbornej stránke.

 

SPONZOR – za symbolických 50 € ponúkajú reklamnú plochu na aute s rozmermi 20 x 30 cm.

PARTNER – v hodnote 250 € ponúkajú reklamnú plochu 2x 40 x 50 cm a prezentovanie firmy formou vizitky na letákoch, ktoré budú k dispozícii pre divákov a zúčastnené posádky na podujatí Wave.

V obidvoch prípadoch budete mať aktívny podiel spolu s nimi o zápis do Guinesovej knihy rekordov v počte elektrických vozidiel v jednej kolóne. Taktiež sa objavíte vo všetkých mediálnych výstupoch z tohto podujatia. Oficiálny štart Slovakia Team-u prisľúbila spracovať formou reportáže aj TV Markíza.

 

Dali si za úlohu reprezentovať elektromobilitu na Slovensku za našimi hranicami a ukázať, že aj u nás sa realizujú zaujímavé projekty ako Greenway, Vibrate či kdenabijat.sk.

 

OZ NOW spustili fundingovú kampaň:

OZ NOW na ideasstarter.com

Elektromobilita OZ NOW na youtube

Ešte je v ponuke aj miesto člena posádky, ktorý by absolvoval toto podujatie spolu s nimi.

 

Akúkoľvek pomoc, rady a tipy smerujte na:

Adrián Krajňák

predseda OZ NOW

tel. 0903 959 391

 

 

 

Elektrické diftovanie

Jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich športov vo svete sa stal Drift Triking. Arizonská spoločnosť Local Motors posunula tento šport do roviny ekologickej. Predstavila drift trojkolku vybavenú elektrickým trakčným pohonom s cieľom, ponúknuť túto formu rekreácie pre mnoho ľudí.

Rám z 1.75“ ( ca 44,5 mm ) oceľových trubiek s hrúbkou steny 0,120“ ( ca 3 mm ) je nalakovaný práškovou farbou pre zaistenie dlhej životnosti. Zadnú nápravu je možné z dôvodu ľahkej prepravy odmontovať. Vpredu je 20“ ( 508 mm ) koleso doplnené o náboj so striedavým trakčným elektromotorom Magic Pie 3, dvojicou stúpačiek pre nohy s povrchovou textúrov pre zabezpečenie lepšej priľnavosti a kotúčovou brzdou Tektro.. Koleso má ráfik ACS Z mag a pneumatiku Tioga PowerBlock. Trubkový rám je vybavený prednou vidlicou BMX. Na zadnej náprave vybavenej 5“ ( ca 127 mm ) kolesami, ktoré majú obuté 10“ ( ca 254 mm ) pneumatiky a navyše sú olemované PVC trubkami s hrúbkou steny 7/8“ ( ca 22 mm ), je umiestnené sedadlo a za ním je zásobník elektrickej energie na báze lítium kobalt mangán. Zásobník je možné nabiť za ca 3 hodiny a poskytne dostatok energie pre 45 minútovú alebo ca 20 km jazdu . Elektrická trojkolka má rázvor 42“ ( ca 1067 mm ) a rozchod zadných kolies 33“ ( ca 838 mm ).


Čo dodať na koniec ? Ďalší dôkaz toho, aké široké uplatnenie sa našlo pre toľkokrát zavrhovaný a zatracovaný elektrický trakčný pohon.

 

 

Ekologický Caterham

Anglická spoločnosť Caterham Group, známa svojimi športovými roadstermi a v neposlednom rade aj z pretekov F1, predstavila na tohto týždňovej International Motorcycle Exhibition (EICMA) v Miláne okrem iného aj dva dvojkolesové ekologické dopravné prostriedky. Prvý z nich Classic e-bike, ktorý v sebe nezaprie retro štýl motocyklov z r.1920, je poháňaný elektromotorom s výkonom 250 W. Elektromotor je doplnený o 3-rýchlostnú prevodovku Shimano Nexus. Energiu čerpá z 36 V 12 Ah lithiovej batérie Panasonic, ktorá môže byť v prípade potreby doplnená ešte o jednu batériu. Obuté má balónové pneumatiky 26×4, pričom vpredu je kotúčová a vzadu roller brzda. Deklarovaný dojazd e-bike je 40-80 km a max.rýchlosť 25 km/h. Hliníkový rám v žlto-bielo-zelenej farbe je doplnený o „atrapu“ v tvare palivovej nádrže s logom spoločnosti, ktorá slúži ako úložný priestor pre osobné veci alebo pre nabíjačku. Imitácia hlavy valcov v tvare V vkusne dotvára nostalgiu motocyklov z r.1920.

Na rozdiel od Classic e-biku druhý Carbon E-Bike nezaprie závodné gény ani nádych futurismu a je inšpirovaný skúsenosťami z F1. Jeho modulárny rám je vyrobený z uhlíka a hliníka, ktorý je doplnený o karbónovú vidlicu, mono-shock zadné zavesenie, ľahké hliníkové ráfiky s oceľovými drôtmi, výkonný brzdový systém a pneumatiky impregnované sklenými vláknami. Pohon zabezpečuje rovnaký elektromotor ako u Classic e-biku ale tento je doplnený o 8-rýchlostnú prevodovku Shimano Nexus.

Koleá sú obuté pneumatikami 26×4,8. Podobne ako u prvého e-bilu aj tento má na riadidlách umiestnený malý LED displej, ktorý poskytuje informácie o rýchlosti, prejdenej vzdialenosti a stave batérie.

Spoločnosť síce informovala, že s výrobou by sa malo začať na jar budúceho roka, ale neuviedla ich cenu.

 

Elektrická trojkolka HP Velotechnik

Na nedávnej výstave Eurobike predstavila nemecká spoločnosť HP Velotechnik elektrickú trojkolku s vylepšeným zásobníkom elektrickej energie. Podľa slov generálneho riaditeľa spoločnosti Paula Hollantsa pri rozhovoroch so zákazníkmi, títo vyjadrovali túžbu po väčšom dojazde e-trojkolky. Preto spoločnosť zapracovala a ponúka zákazníkom komplexné systémovo-integrované riešenie.

Trojkolka dostala druhý zásobník elektrickej energie. Zásobníky sú umiestnené za sedadlom dole po oboch stranách. Podľa vyjadrenia spoločnosti takéto riešenie prispieva k lepšej stabilite trojkolky a zlepšuje trakciu zadného poháňaného kolesa. Poloha zásobníkov sa líši podľa modelu. U modelu Gekko fx je sú zásobníky umiestnené šikmo za sedadlom a u modelu Scorpion fs 26 skoro horizontálne za sedadlom. V prípade Gekko fx pohon zabezpečuje elektromotor s menovitým výkonom 250 W, krútiacim momentom 40 Nm, zástavbovou šírkou 135 mm a hmotnosťou 5,6 kg. Energiu čerpá z dvojice zásobníkov každý s menovitým napätím 36,2 V a kapacitou 446 Wh, čo modelu Gekko fx zabezpečuje zvýšenie dojazdu až na 210 km e-trojkolku je možné zložiť a tak napr.prevážať v kufri automobilu. Udávaná max.rýchlosť je 25 km/h.

 

 

Model Scorpion fs 26 je poháňaný elektromotorom s výkonom 500 W a krútiacim momentom 40 Nm. Energiu čerpá z dvojice zásobníkov každý s menovitým napätím 36,5 V a kapacitou 530 Wh, čo mu zabezpečuje dojazd 130 km a trojkolka dosahuje max.rýchlosť 45 km/h.

Podľa zverejnených informácií by sa mala e-trojkolka začať predávať už v novembri t.r. a v prípade modelu Gekko fx by mala byť cena 5628 Euro a u modelu Scorpion fs 26 7889 Euro. Opäť ďalší príklad zviditeľnovania sa elektrickej trakcie.

 

Bruselská green TNT Express

Nedávno rozbehla spoločnosť TNT Express v Bruseli zaujímavý experiment. Cieľom experimentu je zlepšenie účinnosť balíkovej služby pre zákazníkov a zároveň prispieť k lepšiemu životnému prostrediu. Každý týždeň sa v husto obývaných oblastiach bude eliminovať 900 km pohyb dodávok spoločnosti. Zníženie nie len emisií CO2 ale tiež hluku prinesie zlepšenie životného prostredia v Bruseli.

Experiment vznikol v spolupráci s Straightsol a konzorcium je finančne podporované Európskou komisiou. Ako to vlastne funguje ? Na zákazku navrhnutý a vyrobený náves s bežnými rozmermi 14 x 2,5 m slúži ako mobilný sklad. Mobilný sklad je rozdelený na kancelárske priestory a priestory na nakládku, vykládku a triedenie. Okrem toho je vybavený výťahovou nakladacou plošinou, ktorá umožňuje nakladanie a vykladanie prepravných prostriedkov. Sklad pojme 11 kontajnerov. Každý deň je mobilný sklad pristavený na stanovené miesto, odkiaľ prepravné prostriedky rozvážajú zásielky.

 

Ako prepravné prostriedky slúžia elektrické trojkolky prevádzkované kuriérskou firmou Ecopostale. Elektrická trojkolka svojimi rozmermi 2650 x 1000 x 1900 mm ( d x š x v ) je ideálnym prepravným prostriedkom na preplnených uliciach väčších miest. Karoséria je vyrobená zo 100 % recyklovateľného  polyetylénu. Pohon zabezpečuje electric assist s výkonom 250 W a energiu čerpá zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion 8Ah/26V. Výkon je prenášaný pomocou 8-rýchlostnej prevodovky Shimano. Elektrická trojkolka je vybavená plne hydraulickým kontrolným systémom brzdenia a kolesami 3×26“ s pneumatikami odolnými voči prepichnutiu a zosilnenými ráfikmi so 48 ihlicami.

Trojkolka má pohotovostnú hmotnosť 116 kg a do nákladového priestoru s objemom 1,5 m3 sa zmestí náklad o hmotnosti 150 kg. Vodič je chránený voči nepriaznivému počasiu presklenou kapotou, ktorá je doplnená dvojicou spätných zrkadiel. Dosahuje max.rýchlosť 25 km/h a energia zásobníka energie vystačí na dojazd 50 km, pričom tento môže byť predĺžený pomocou prídavného zásobníka.

 

Elektrický offroad Ziesel

Na výstave v Innsbrucku predstavila rakúska spoločnosť Mattro Mobility Revolutions, ktorá sa špecializuje na vývoj elektrických a hybridných konceptov vozidiel, jedinečný jednosedadlový elektricky poháňaný dopravný prostriedok Ziesel, ktorý je určený pre využitie v teréne vrátane snehu.

Základ tvorí trubkový rám s ochranou proti prevráteniu, anatomická pretekárska sedačka so 4-bodovým bezpečnostným pásom, deltatrack pre zabezpečenie lepšej priľnavosti a stability v každom teréne.

Pohon zabezpečuje dvojica trakčných PMS diskových elektromotorov s menovitým / max.výkonom 4,8 / 15,4 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Energiu čerpajú zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion s nominálnym napätím 96 V a kapacitou 6 kWh. Ovládanie je zabezpečené pomocou joysticku s trvalou bezpečnostnou kontrolou celého systému, autodiagnostikou chýb, diaľkovým ovládaním pomocou smartphonu a možnosťou prednastaviť jazdné profily pre rôzne scenáre použitia.

 

Zásobník energie je umiestnený pod sedadlom jazdca a tento je možné rýchlo vymeniť. Pri nízkej vonkajšej teplote je dopravný prostriedok vybavený autonómnym systémom vykurovania a ďalej má integrovanú funkciu sledovania bezpečnosti. Crashsecurity je zabezpečená pomocou plnenia automobilových štandardov.

Podľa zverejnených informácií dopravný prostriedok, s hmotnosťou vrátane zásobníka elektrickej energie 210 kg, dosahuje max.rýchlosť 35 km/h a energia zabezpečuje niekoľko hodinou jazdu.

 

Stačí nasadnúť, pripnúť si bezpečnostný pás a nasadiť prilbu a môžete sa oddávať čistej zábave bez zvuku revúcich motorov a výfukových plynov. Zjazdovky, sánkarske dráhy, lyžiarske a turistické túry, bežecké trate, krásne pláže, pieskové duny, motokrosové dráhy a bikeparky tam všade vás zavezie so svojím tichým a ekologickým pohonom a s pocitom rýchlosti a sily umožní vychutnávať si naplno prírodu okolo vás.

Využitie takéhoto dopravného prostriedku je však oveľa širšie a nie len pre zábavu.

Opäť jeden z mnohých dôkazov, aké široké uplatnenie s ohľadom na ekológiu ponúka využívanie elektrickej trakcie.

Nový systém nabíjania elektromobilov

Nedávno predstavil turecký dizajner Haken Gursu nový šetrný parkovací systém V-Tent pre elektromobily, ktorý môže byť využitý na osobných alebo verejných parkovacích plochách. Cieľom systému bolo vytvoriť udržateľný systém pre mestské životné prostredie. Systém V-Tent ponúka bezpečný priestor pre elektromobily buď doma alebo v meste. Funguje to ako baldachýn, ktorý nie len chráni elektromobil pred vonkajšími poveternostnými vplyvmi ( priame slnečné lúče, dážď, sneh a pod. ), čím prispieva k predlžovaniu jeho životnosti, ale je tiež navrhnuté ako jedno z opatrení proti krádeži. Vďaka jednoduchému rozhraniu si užívateľ môže vybrať parkovacie miesto a platiť kartou. Pomocou smartphonu je užívateľ informovaný o dobe nabíjania.

Na obrázku vľavo je pohľad na systém v pohotovostnej polohe ( na stojane svieti modré svetlo ) a vpravo systém po pristavení elektromobilu ( na stojane svieti červené svetlo ).

Nad zaparkovaným elektromobilom sa rozloží baldachýn a elektromobil sa pripojí na nabíjací stojan, na ktorom svieti červené svetlo.

 

Výška svietiaceho stĺpca upozorňuje na stav nabitia zásobníka elektrickej energie elektromobilu napr.vpravo stav pri plne nabitom zásobníku.

Po príchode k nabitému elektromobilu užívateľ zaplatí kartou a po zložení systému do pohotovostnej polohy môže s ním opustiť parkovacie miesto.

Samotný baldachýn sa skladá z laminovanej viacvrstvovej textílie, ktorá drží pružné solárne panely. Stredná vrstva je tvorená mikro ventilačnými trubkami, ktoré zabezpečujú aby materiál nedosiahol extrémne teploty, ktoré by ovplyvnili jeho funkciu. Vnútorná vrstva je pokrytá reflexným materiálom.

V prípade, že systém nebude využívať elektromobil, môže získaná energia poslúžiť napr.pre mestské osvetlenie.

Skutočne zaujímavý systém nabíjania elektromobilu.

 

 

GreenWay

Projekt GreenWay sa vrámci Slovenska zameriava na ekologickú prepravu tovaru prostredníctvom komplexného systému infraštruktúry, logistiky, technológie a služieb.

Spojením týchto segmentov do jedného celku bol vytvorený funkčný biznis model pre zavedenie elektromobility do praxe.

Budovaním siete výmenných batériových staníc sa nahradí zdĺhavé dobíjanie,jednoduchou výmenou celého batériového boxu automobilu, pričom vo výmenných staniciach prebieha ich nepretržité nabíjanie.

Vzhľadom na rozsah ponúkaných služieb v rámci komerčného užívania bola založená spoločnosť s názvom GreenWay Operator, ktorá zabezpečí prevádzku celého systému.

Služba je určená všetkým spoločnostiam, ktoré zabezpečujú rozvoz tovaru alebo sa zaujímajú o „zelené technológie“ a ochranu životného prostredia. Rovnako aj tým, ktorých doteraz od využívania elektromobilov odrádzala vysoká cena.

GreenWay Operator zahŕňa:

  • vozový park elektrických dodávok
  • sieť nabíjacích staníc a staníc na výmenu batérií
  • elektrickú energiu pre nabíjanie
  • informačný systém na riadenie a prevádzku systému
  • servis
  • služby operátora / call centrum

Ekologický rozmer projektu je podporený ekonomickým prínosom pre klientov. Efektívnosť prevádzky je dosiahnuteľná pri denne najazdených viac ako 250 km.

Viac sa dozviete na stranke http://www.greenway.sk

 

Slovenská elektroformula opäť na štarte

V dňoch 29.augusta až 2.septembra sa na okruhu v španielskej CATALUNYA uskutočnili preteky Formula Student Spain 2012. Zúčastnilo sa celkovo 29 tímov z celého sveta, z ktorých 16 tímov v kategórii formula student so spaľovacím motorom a 13 tímov v kategórii formula student electric. V kategórii elektrická študentská formula sa predstavil aj slovenský STUBA Green Team so svojou elektroformulou. Formula s rozmermi 2750 x 1435 x 1135 mm ( d x š x v ) a rázvorom 1600 mm je poháňaná synchrónnym trakčným elektromotorom s max.výkonom 108 kW/4800 1/min a max.krútiacim momentom 220 Nm/0 – 4200 1/min. Trakčný elektromotor poháňa kolesá zadnej nápravy. Energiu čerpá zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion, ktorý je umiestnený za sedadlom jazdca pred zadnou nápravou. Zásobník je zložený z článkov s menovitým napätím 3,7V a menovitou kapacitou 6100 mAh. Základom formuly je zvarený priestorový trubkový rám a karoséria zo sklených a uhlíkových vlákien. Formula má hmotnosť 269 kg bez jazdca. Na diskoch 7×13 má obuté pneumatiky Continental 205/510 R13.

V kategórii formula student electric sa jazdilo v niekoľkých technických disciplínach – akceleračný test, Skid-Pad ( jazda po dráhe v tvare 8 ), autokros a vytrvalostný test ( 2 x 19 kôl s výmenou jazdcov po 19 kole ). A teraz sa pozrime na dosiahnuté výsledky slovenskej elektrickej formuly. V akceleračnom teste obsadila slovenská elektroformula z 13.tímov  časom 00:04,50 6.miesto ( víťaz testu ETH Zurich dosiahol čas 00:03,83 ) pričom tretí Grenn Team UniStuttgart dosiahol čas 00:03,98 , v Skid-Pade odsadila rovnaké 6.miesto s časom 00:05,86 ( víťaz ETH Zurich dosiahol čas 00:05,29 ) pričom tretí v poradí Speeding Scienttists Siegen e.V. dosiahol čas 00:05,56, v autokrose obsadila krásne 4.miesto s časom 00:43,92 ( víťaz ETH Zurich dosiahol čas 00:40,03 ) pričom tretí Grenn Team UniStuttgart dosiahol čas 00:42,25 a vo vytrvalostnom teste bola jedným z ôsmych so 7.najlepším časom, ktoré odjazdili všetkých požadovaných 38 kôl. V celkovom poradí, do ktorého sa zarátavali aj výsledky z netechnických disciplín obsadila slovenská elektroformula medzi 13.tímami krásne 9.miesto. Celému STUBA Green Teamu chcem touto cestou poďakovať za reprezentáciu na svetovom fóre.

Kto chce vidieť slovenskú elektroformulu v akcii, nech si pozrie ukážku z pripravovaného videa na: Formula STUBA Green Team

foto: www.differentlook.eu Andrej Španik