V minulosti a veľakrát aj dnes sa elektromobil chápe len ako mestské vozidlo. Aj keď sa ozývali hlasy, ktoré poukazovali na jeho výhody aj v prevádzke mimo mesta. V súčasnosti sa niektoré svetové automobilky ( napr. Audi, Citroen, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, VW ) rozhodli ukázať svoje predstavy o mestskej doprave z pohľadu elektromobilov. Podľa automobiliek by mal mestský elektromobi kombinovať nízku hmotnosť, malú čelnú plochu karosérie a nízky valivý odpor. Mestský elektromobil bude určený na prepravu 1 ( VW Nils ) max.2 osôb ( Opel RAK e, Audi Urban Concept, PSA VéLV a Renault/Nissan Twizy ) či už v tandemovom usporiadaní sedadiel ( Opel RAK e, Renault Twizy ) alebo vedľa seba, pričom spolujazdec môže sedieť mierne za vodičom ( Audi Urban Concept ) a malý batožinový priestor. Takéto usporiadanie umožňuje dosiahnuť v jeho prípade pomerne malé vonkajšie rozmery ( d x š x v ) :

VW Nils 3040 x 1390 x 1200 mm
Audi Urban Concept 3219 x 1678 x 1189 mm
Opel RAK e 3000 x 1300 x 1190 mm
Renault Twizy 2320 x 1190 x 1460 mm
rozmery elektromobilu PSA VéLV neboli zatiaľ zverejnené.

Podvozok typu monocoque ( Audi Urban Concept ), priestorový trubkový rám z ocele ( Opel RAK e ), z hliníka ( VW Nils ) alebo ich kombinácia je doplnený o panely karosérie vyrobené napr.z uhlíkových vlákien, čo výraznou mierou znižuje hmotnosť elektromobilu:
VW Nils 460 kg
Audi Urban Concept 480 kg
Opel RAK e 380 kg
PSA Peugeot Citroen VéLV 650 kg
Renault Twizy 450 kg

Nastupovanie do elektromobilu bude realizované napr. pomocou krídlových dverí, dohora vysúvaných bočných dverí, dopredu odklopenej strechy aj s predným sklom. Pohon je realizovaný jedným alebo dvojicou trakčných elektromotorov poháňaných kolesá zadnej nápravy či už priamo alebo pomocou jednostupňového prevodu:
VW Nils 15 / 25 kW 130/ — Nm
Audi Urban Concept 15/– kW 47/– Nm
Opel RAK e 10,5 / 36,5 kW –/ 58 Nm
PSA Peugeot Citroen VéLV 20 kW
Renault Twizy 15 kW 57 Nm

Trakčné elektromotory čerpajú energiu zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion, ktorý je umiestnený pod sedadlami alebo v podlahe elektromobilu. Vzhľadom na nízku hmotnosť elektromobilu je kapacita zásobníka pomerne nízka 5 – 9 kWh a nabíjanie zo zásuvky trvá 2 – 4 hodiny. Pomocou rýchlonabíjacej stanice je možné skrátiť čas nabíjania na niekoľko desiatok minút.
VW Nils 5,3 kWh
Audi Urban Concept 7,1 kWh
Opel RAK e 5 kWh
PSA Peugeot Citroen VéLV 8,5 kWh
Renault Twizy 7 kWh

Mestský elektromobil bude mať obuté pneumatiky s nízkym valivým odporom, pričom kolesá budú pod karosériou alebo budú chránené jednoduchými blatníkmi.

VW Nils vpredu 115/80R17 vzadu 125/80R17
Audi Urban Concept vpredu 125/60R21 vzadu 145/50R21
Opel RAK e motocyklové 185
PSA Peugeot Citroen VéLV neuvádzané
Renault Twizy vpredu 125/80R13 vzadu 145/80R13

Pre hustú mestskú prevádzku musí elektromobil disponovať malým polomerom otáčania napr. Opel RAK e 5,5 m; VeLV 3,6 m a Twizy 3,4 m. Energia zásobníka by mala zabezpečiť dojazd elektromobilov v rozsahu 60 – 100 km. Spomínané elektromobily dosahujú max.rýchlosť v rozsahu 110 – 130 km/h. V konečnom dôsledku sa predajnosť mestských elektromobilov bude odvíjať od ich ceny na trhu, v prípade vyššie uvádzaných elektromobilov sa uvádzajú ceny v rozsahu ca 7 000 – 15 000 Euro. V prípade mestského elektromobilu sa dá predpokladať aj využitie energie zo solárnej strechy.

4 Responses to Aký bude mestský elektromobil?

  1. Aas píše:

    Len sa divim, ze sa taketo premiestnovadla nepredavaju uz davno. Hoci aj so spalovacimi motormi. Molho by to vyjst ovela ekonomickejsie. Jednak lacnejsia kupa, nizsie poistky, menej spaleneho benzinu…
    Take nieco by som bral.

Pridaj komentár