Aký bude mestský elektromobil?

V minulosti a veľakrát aj dnes sa elektromobil chápe len ako mestské vozidlo. Aj keď sa ozývali hlasy, ktoré poukazovali na jeho výhody aj v prevádzke mimo mesta. V súčasnosti sa niektoré svetové automobilky ( napr. Audi, Citroen, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, VW ) rozhodli ukázať svoje predstavy o mestskej doprave z pohľadu elektromobilov. Podľa automobiliek by mal mestský elektromobi kombinovať nízku hmotnosť, malú čelnú plochu karosérie a nízky valivý odpor. Mestský elektromobil bude určený na prepravu 1 ( VW Nils ) max.2 osôb ( Opel RAK e, Audi Urban Concept, PSA VéLV a Renault/Nissan Twizy ) či už v tandemovom usporiadaní sedadiel ( Opel RAK e, Renault Twizy ) alebo vedľa seba, pričom spolujazdec môže sedieť mierne za vodičom ( Audi Urban Concept ) a malý batožinový priestor. Takéto usporiadanie umožňuje dosiahnuť v jeho prípade pomerne malé vonkajšie rozmery ( d x š x v ) :

VW Nils 3040 x 1390 x 1200 mm
Audi Urban Concept 3219 x 1678 x 1189 mm
Opel RAK e 3000 x 1300 x 1190 mm
Renault Twizy 2320 x 1190 x 1460 mm
rozmery elektromobilu PSA VéLV neboli zatiaľ zverejnené.

Podvozok typu monocoque ( Audi Urban Concept ), priestorový trubkový rám z ocele ( Opel RAK e ), z hliníka ( VW Nils ) alebo ich kombinácia je doplnený o panely karosérie vyrobené napr.z uhlíkových vlákien, čo výraznou mierou znižuje hmotnosť elektromobilu:
VW Nils 460 kg
Audi Urban Concept 480 kg
Opel RAK e 380 kg
PSA Peugeot Citroen VéLV 650 kg
Renault Twizy 450 kg

Nastupovanie do elektromobilu bude realizované napr. pomocou krídlových dverí, dohora vysúvaných bočných dverí, dopredu odklopenej strechy aj s predným sklom. Pohon je realizovaný jedným alebo dvojicou trakčných elektromotorov poháňaných kolesá zadnej nápravy či už priamo alebo pomocou jednostupňového prevodu:
VW Nils 15 / 25 kW 130/ — Nm
Audi Urban Concept 15/– kW 47/– Nm
Opel RAK e 10,5 / 36,5 kW –/ 58 Nm
PSA Peugeot Citroen VéLV 20 kW
Renault Twizy 15 kW 57 Nm

Trakčné elektromotory čerpajú energiu zo zásobníka elektrickej energie na báze lithium-ion, ktorý je umiestnený pod sedadlami alebo v podlahe elektromobilu. Vzhľadom na nízku hmotnosť elektromobilu je kapacita zásobníka pomerne nízka 5 – 9 kWh a nabíjanie zo zásuvky trvá 2 – 4 hodiny. Pomocou rýchlonabíjacej stanice je možné skrátiť čas nabíjania na niekoľko desiatok minút.
VW Nils 5,3 kWh
Audi Urban Concept 7,1 kWh
Opel RAK e 5 kWh
PSA Peugeot Citroen VéLV 8,5 kWh
Renault Twizy 7 kWh

Mestský elektromobil bude mať obuté pneumatiky s nízkym valivým odporom, pričom kolesá budú pod karosériou alebo budú chránené jednoduchými blatníkmi.

VW Nils vpredu 115/80R17 vzadu 125/80R17
Audi Urban Concept vpredu 125/60R21 vzadu 145/50R21
Opel RAK e motocyklové 185
PSA Peugeot Citroen VéLV neuvádzané
Renault Twizy vpredu 125/80R13 vzadu 145/80R13

Pre hustú mestskú prevádzku musí elektromobil disponovať malým polomerom otáčania napr. Opel RAK e 5,5 m; VeLV 3,6 m a Twizy 3,4 m. Energia zásobníka by mala zabezpečiť dojazd elektromobilov v rozsahu 60 – 100 km. Spomínané elektromobily dosahujú max.rýchlosť v rozsahu 110 – 130 km/h. V konečnom dôsledku sa predajnosť mestských elektromobilov bude odvíjať od ich ceny na trhu, v prípade vyššie uvádzaných elektromobilov sa uvádzajú ceny v rozsahu ca 7 000 – 15 000 Euro. V prípade mestského elektromobilu sa dá predpokladať aj využitie energie zo solárnej strechy.

4 myšlienky na “Aký bude mestský elektromobil?”

Pridaj komentár